Retningslinjer for nærdemokratiordning i Asker kommune

  1. Asker kommunestyre har 13. juni 2023 vedtatt disse retningslinjene for nærdemokratiordning i Asker kommune, senere revidert i kommunestyret 30. januar 2024. Retningslinjene regulerer forutsetningene for å bli anerkjent som et områdeforum som skal ha særskilt samarbeidsavtale med Asker kommune.

  2. Asker kommune skal ha områdeforumer for å ha et bindeledd mellom kommunen og kommunens ulike lokalsamfunn. Områdeforumene skal tilsammen dekke hele kommunen. Forumene skal være satt sammen av innbyggere lokalt. Forumene skal være selvstendige og frie fra kommunen, og kommunen skal sørge for at de kan skape nye løsninger for medvirkning, samskaping og lokal representasjon.

  3. Kommunen skal legge til rette for at områdeforumene skal kunne ta følgende rolle:
    a. Bidra til et godt lokalsamfunn i hele sitt område
    b. Hjelpe gode krefter lokalt til å finne sammen for å løse utfordringer –
    både enkeltpersoner, frivillige, kommunale og næringslivet
    c. Være et bindeledd mellom det som skjer lokalt og kommunen
    d. Ta opp saker med kommunen som interesserer lokalsamfunnet
    e. Uttale seg til kommunen på vegne av lokalsamfunnet i saker som
    gjelder lokalsamfunnet
    f. Bruke penger som kommunen gir til områdeforumet – og andre penger som områdeforumet samler inn – til det beste for lokalsamfunnet
    g. Ikke erstatte eksisterende, lokalt engasjement, men forsterke det som allerede finnes

  4. For å bli anerkjent som områdeforum for sitt område, skal områdeforumet være registrert i Enhetsregisteret som en frivillig organisasjon for alle som bor, driver frivillig aktivitet eller driver næring i lokalområdet. Områdeforumet skal ha et styre. Dette skal være valgt på et årsmøte som er åpent for alle som bor i lokalområdet. Valgprosessen skal være åpen og gjøre det mulig å rekruttere bredt til forumet. Utover dette skal ikke kommunen stille krav til hvordan områdeforumet er organisert.

  5. Områdeforumet blir anerkjent ved at kommunen og områdeforumet inngår en samarbeidsavtale. Denne skal slå fast at områdeforumet er en hovedsamarbeidspartner for kommunen i området. Avtalen skal beskrive felles forventninger mellom kommune og områdeforum i tråd med disse retningslinjene. Avtalen skal være basert på lokale behov og forhold.

  6. Områdeforumet skal være uavhengig av kommunen. Kommune og
    områdeforum skal ikke kunne instruere hverandre.

  7. Kommunen er forpliktet til å:
    a. Sørge for at hele kommuneorganisasjonen er sparringspartner og
    støttespiller for områdeforumene.
    b. Sikre at områdeforumet har en base og en navngitt hovedkontaktperson på sitt lokale innbyggertorg.
    c. Sikre at kontaktpersonen formidler kontakt og informasjon mellom
    områdeforumet og de ulike tjenestene og menneskene som jobber i
    kommunen. Kontaktpersonen skal delta på møtene til områdeforumet
    når det er naturlig, og skal kunne hjelpe dem å finne fram i kommunen.
    Øvrige virksomheter og tjenesteområder i kommunen skal bidra til at
    kontaktpersonen kan gjøre en god jobb. Kontaktpersonen skal
    respektere områdeforumets uavhengighet.
    d. Gi nødvendig støtte til at områdeforumet kan få gjennomført sine møter og aktiviteter, men skal ikke organisere møter og aktiviteter for
    områdeforumet.
    e. Sørge for at områdeforumene er informert og tatt med i dialog om
    saker som angår dem på et så tidlig tidspunkt som praktisk mulig, og at
    uttalelser fra områdeforumene blir tillagt særlig vekt i kommunal
    saksbehandling når dette er mulig.
    f. Arrangere minst ett felles dialogmøte for områdeforumene med det
    hovedutvalget i kommunen som har ansvar for dem årlig, gjerne i
    kombinasjon med dialog med kommunedirektørens ledergruppe.
    Hovedutvalget har ansvar for å følge opp områdeforumene gjennom
    året.
    g. Legge til rette for læring og dialog mellom områdeforumene, og tilby
    jevnlige fellestreff mellom områdeforumene. Kommunen kan ta opp
    fellessaker som gjelder alle områdeforum på slike treff.
    h. Tilby områdeforumene relevant kompetanseutvikling.
    i. Besvare henvendelser og forespørsler fra områdeforumene så raskt
    som mulig. Kommunen og områdeforum skal ha jevnlig dialog om hva
    som er hensiktsmessig saksbehandling av henvendelser fra områdeforum til kommunen. Henvendelser og initiativer fra
    områdeforumene skal prioriteres høyt av kommunen.
    j. Gi hvert områdeforum et årlig tilskudd på kr 50 000 i 2024.
    Tilskuddets størrelse etter 2024 avgjøres i kommunens årlige
    3 av 4 budsjetter. Kommunen skal bare føre kontroll med bruk av tilskuddet ved begrunnet mistanke om misbruk av pengene, men skal da kunne gjennomføre nødvendige kontrollaktiviteter for å fastslå om det har forekommet misbruk. Ubrukte midler skal kunne overføres til året etter. Kommunen utbetaler tilskudd etter å ha mottatt årsmøtepapirer, inkludert regnskap for bruk av fjorårets tilskudd.
    k. Tilby gratis møtelokaler til områdeforumene
    l. Kommunen skal samarbeide med områdeforumene om
    hensiktsmessige digitale verktøy for samhandling, medvirkning og
    kommunikasjon.
    m. Kommunen kan hvert fjerde år tilby områdeforumet å utarbeide en
    lokalsamfunnsanalyse sammen med dem, som områdeforumet kan
    velge å legge til grunn for sitt arbeid.
    n. Kommunen skal legge til rette for at lokale aktører innenfor hvert
    område selv lager forslag til vedtekter og samarbeidsavtale, og skal
    tilby nødvendig hjelp til å komme i gang.

  8. Kommunen skal oppfordre områdeforumet til å:
    a. Invitere til utstrakt samarbeid med ulike lokale aktører, på måter som er tilpasset lokale forhold.
    b. Arbeide aktivt på flere ulike måter for å nå ut til innbyggere i sitt område med ulik bakgrunn og interesser.

  9. Kommunen er inndelt i 8 områder med hvert sitt områdeforum. Det kan bare være ett områdeforum i hvert område. Områdeforumet velger selv sitt eget navn. Dersom to områdeforumer ønsker å slå seg sammen eller et områdeforum ønsker å dele seg i flere områder, skal kommunen anerkjenne dette og endre retningslinjene tilsvarende. Hvis to områdeforumer ønsker å endre grensene mellom seg, skal kommunen også anerkjenne dette og endre retningslinjene tilsvarende. Det kommunale tilskuddet skal likevel fordeles likt på alle områdeforumene. Disse områdene med tilhørende plansoner etter kommuneplanen er:
    a. Nesøya-Holmen
    i. (plansoner: Nesøya nord, Nesøya sør, Mellom-Nes, Billingstadsletta, Billingstad, Hvalstad, Landøya, Holmen, Vakås)
    b. Asker sentrum
    i. (plansoner: Høn, Båstad, Sentrum, Bondi, Ånnerud, Semsveien, Gamle Drammensvei, Gullhella, Vettre, Bleikeråsen, Blakstad)
    c. Borgen
    i. (plansoner: Østre Borgen, Vestre Borgen, Vardåsen)
    d. Heggedal-Dikemark
    i. (plansoner: Dikemark, Heggedal vest, Sentrale Heggedal, Gjellum)
    e. Slemmestad-Vollen
    i. (plansoner: Vollen, Bjerkås, Slemmestad nord, Slemmestad sør,
    Fossum, Bødalen, Nærsnes)
    f. Spikkestad-Røyken-Midtbygda-Hyggen
    i. (plansoner: Spikkestad nord, Spikkestad sør, Lahell, Røyken, Midtbygda, Hyggen)
    g. Sætre-Åros
    i. (plansoner: Åros, Sætre syd, Sætre nord, Klokkarstua, Storsand)
    h. Tofte-Holmsbu-Filtvet
    i. (plansoner: Filtvet, Tofte, Holmsbu)

  10. Kommunestyret delegerer til kommunedirektøren å gjøre nødvendige
    tilpasninger av disse retningslinjene i dialog med frivillige lag og foreninger i kommunen i perioden 13. juni 2023 – 1. februar 2024. Samarbeidsavtaler med områdeforumene skal godkjennes av kommunestyret selv.

  11. Disse retningslinjene trer i kraft straks.