Vaksiner deg og beskytt flokken din

Vaksine beskytter mot sykdom. Når du vaksinerer deg, beskytter du både deg selv og de rundt deg.

Bilde av Meera Grepp, kommuneoverlegen i Asker

Kort fortalt

Asker kommune har et stort hjerte som banker for alle våre innbyggere. God helse og økt livskvalitet er noe av det viktigste vi jobber for. Vi har mange tilbud som fremmer god helse. Hjertebank samler helseråd fra kommuneoverlegen til hvordan du kan investere i din egen helse, og informasjon om hva du selv kan gjøre.

Møt Meera

Meera Grepp er kommuneoverlege i Asker kommune. For henne er det viktig å beskytte barna sine, flokken sin, gjennom å for eksempel sørge for at de er friske og har god helse. Én måte å beskytte mot sykdom på, er å følge barnevaksinasjonsprogrammet og å ta anbefalte vaksiner gjennom livet.

- Alle vaksiner styrker kroppens evne til å stå i mot sykdom, sier Meera.

Vaksinasjon

Vaksinasjon er en av de mest effektive formene for forebygging som finnes.

Når vi får vaksiner aktiviseres immunsystemet vårt uten at vi blir syke. Slik kan noen av de smittsomme sykdommene forebygges på en enkel og effektiv måte.

Mer informasjon om ulike vaksiner finner du på helsenorge.no

Covid-19 og influensa

Er du over 65 år eller har økt risiko for smittsom sykdom anbefales vaksinering mot Covid-19 og influensa for å beskytte deg selv og dine nærmeste.

Hvor kan jeg vaksinere meg?

Noen vaksiner kan du ta hos fastlegen din eller på apotek, mens andre vaksiner må du ta ved Vaksinasjon og smittevern i Asker kommune.

Vaksiner i barnevaksinasjonsprogrammet gis på helsestasjon og av helsesykepleier på skolen.

Finn mer informasjon om vaksiner og vaksinering i Asker kommune her