Møt verden med et smil

Hvordan du tar vare på din psykiske helse? Hermon møter verden med et smil. Lær mer om hvordan du med enkle grep kan investere i din psykiske helse, og hvor du kan få hjelp hvis du eller noen du kjenner har det vanskelig.

Bilde av hermon, restauranteier i Asker sentrum

Kort fortalt

Asker kommune har et stort hjerte som banker for alle våre innbyggere. God helse og økt livskvalitet er noe av det viktigste vi jobber for. Vi har mange tilbud som fremmer god helse. Hjertebank samler helseråd fra kommuneoverlegen til hvordan du kan investere i din egen helse, og informasjon om hva du selv kan gjøre.

Møt Hermon

Hva skal til for at du får positive følelser som glede, mestring og mening? Hermon møter verden med et smil for å investere i sin egen helse.

Alt som bidrar til gode følelser, gir økt livskvalitet og kan styrke den psykiske helsen. På samme måte som du med små grep kan styrke den fysiske helsen, kan små grep òg styrke den psykiske helsen.

Her finner du informasjon om hva psykisk helse er og hvordan du tar vare på den.

Fem om dagen

Kommuneoverlegen anbefaler fem aktiviteter, som fører til bedre trivsel, som igjen har en positiv effekt på helsen. Fysisk aktivitet forebygger også fedme, muskel-skjelett plager og bedrer psykisk helse.

1. Vær oppmerksom
  2. Vær aktiv
  3. Knytt bånd
  4. Fortsett å lære
  5. Gi

Her kan du få hjelp

Vi har et variert tilbud til barn og voksne innbyggere som har psykiske helseutfordringer. Har du eller noen du kjenner psykiske helseutfordringer er det viktig å få hjelp raskt, og involvere fastlegen din tidlig.

Her finner du alt du trenger å vite om våre tilbud innen psykisk helse og rus.

Ønsker du å endre levevaner, eller trenger du hjelp til å mestre hverdagen med helseutfordringer?

Asker kommune tilbyr flere ulike helsefremmende og forebyggende tjenester med formål om å fremme god fysisk og psykisk helse, samt både forebygge og mestre livet med kronisk sykdom.

Les mer om frisklivstilbudene her.

Trenger du noen å snakke med?

Her finner du telefoner som kan være til hjelp om du er bekymret på egne eller andres vegne.

Hva skjer i Asker?

I aktivitetskalenderen "Hva skjer i Asker" finner du arrangementer, aktiviteter, kurs, opplevelser, attraksjoner, turforslag og organiserte fritidsaktiviteter for store og små.

Innbyggertorgene våre

I Asker har vi syv, snart åtte innbyggertorg. Innbyggertorgene er møteplasser vi skaper sammen, og de er kommunen nær der folk bor.

Her kan du delta på aktiviteter, og du kan arrangere aktiviteter til glede for nærmiljøet. Du kan slå av en prat, nyte en kaffe og få informasjon og veiledning om kommunens tjenester.

Her finner du mer informasjon om våre tjenester og åpningstider.