Behold matgleden med små grep

Det du spiser og drikker påvirker helsen din. Å spise sunn og variert mat, kombinert med fysisk aktivitet, er viktig for helse og trivsel. Faduma spiser sunt og beholder matgleden med enkle grep.

Bilde av sykepleier Faduma Hassan Abdi.

Kort fortalt

Asker kommune har et stort hjerte som banker for alle våre innbyggere. God helse og økt livskvalitet er noe av det viktigste vi jobber for. Vi har mange tilbud som fremmer god helse. Hjertebank samler helseråd fra kommuneoverlegen til hvordan du kan investere i din egen helse, og informasjon om hva du selv kan gjøre.

Møt Faduma

Et sunt kosthold er viktig for oss alle for å forebygge utvikling av livsstilssykdommer.

Små grep for et sunt kosthold

Små grep i hverdagen kan bety mye. Spiser du sunt og er fysisk aktiv, reduserer du risikoen for blant annet hjerte- og karsykdommer, type 2-diabetes, høyt blodtrykk, flere former for kreft, overvekt og fedme.

Spis mer av dette:

• Grønnsaker
  • Frukt
  • Bær
  • Fisk og fiskeprodukter

Velg disse matvarene:

• Grove kornprodukter i stedet for fine
  • Olje og myk margarin i stedet for smør
  • Magre meieriprodukter i stedet for fete
  • Vann i stedet for saft og brus

Spis variert

Spiser du mange ulike matvarer, får du lettere i deg alle næringsstoffene kroppen din trenger.

På helsenorge.no finner du flere råd om anbefalt kosthold.

Vi hjelper deg

I Asker kommune hjelper vi deg gjerne med å ta gode valg når det gjelder mat og helse.

Frisklivssentralen vår tilbyr kostholdskurset BRA MAT for bedre helse. Målet med kurset er å gi økt kunnskap om kosthold og motivasjon til å ta gode matvalg i hverdagen.

Frisklivssentralen

Frisklivssentralen er et lavterskeltilbud som tilbyr råd og kurs for deg som trenger å endre levevanene din.

I denne artikkelen fra Askermagasinet, Frisklivssentralen – Lavterskel forebygging uten henvisning, kan du lese mer om hva Frisklivssentralen kan hjelpe deg med.

Her finner du tilbudene ved vår Frisklivssentral

Hva skjer i Asker?

I aktivitetskalenderen "Hva skjer i Asker" finner du arrangementer, aktiviteter, kurs, opplevelser, attraksjoner, turforslag og organiserte fritidsaktiviteter for store og små.

Innbyggertorgene våre

I Asker har vi syv, snart åtte innbyggertorg. Innbyggertorgene er møteplasser vi skaper sammen, og de er kommunen nær der folk bor.

Her kan du delta på aktiviteter, og du kan arrangere aktiviteter til glede for nærmiljøet. Du kan slå av en prat, nyte en kaffe og få informasjon og veiledning om kommunens tjenester.

Her finner du mer informasjon om våre tjenester og åpningstider.