Helse og miljø ved campingplasser, asylmottak, hospits og forsamlingslokaler

Forskrift om miljørettet helsevern skal sikre befolkningen mot faktorer i miljøet som kan ha negativ innvirkning på helsen. I den forbindelse er det et krav om at campingplasser, asylmottak, hospits og forsamlingslokaler må melde fra til kommunen før oppstart og ved vesentlige utvidelser eller endringer. Dette skal sikre at virksomheten planlegges og drives på en helsemessig forsvarlig måte.

Dersom det er forhold ved en virksomhet som gjør at forskriftens krav til helsemessig forsvarlig drift ikke etterleves, kan kommunen føre tilsyn eller kreve retting.

Hvordan melder jeg fra?

Hvis du driver eller skal starte slik virksomhet, melder du fra om dette via dette skjemaet:

Gå til skjema - krever innlogging med BankID e.l.

Miljørettet helsevern vurderer ut fra opplysningene i skjemaet om det er behov for videre oppfølging.

Hvordan kan jeg klage på forhold ved en slik virksomhet?

Hvis du er kjent med forhold ved en slik virksomhet som ikke er helsemessig forsvarlig, kan du klage på dette til kommunen. Send epost til og merk eposten med “klage til miljørettet helsevern”.

Angi i eposten hvilken virksomhet det gjelder, når du besøkte denne, og beskrivelse av hva du opplevde som uforsvarlig eller kritikkverdig.