Velkommen til feiring av frigjørings- og veterandagen 8. mai 2024

Frigjørings- og veterandagen markeres over hele landet 8. mai. I Asker blir det markering tre steder; ved Hurum Kirke, Røyken kirke og Asker kirke. I tillegg inviteres alle veteraner til mottakelse på rådhuset i Bærum på kvelden.

Ordfører ved Minnestøtten 8. mai
Ordfører ved Minnestøtten 8. mai Foto: Asker kommune, Vibeke Hermanrud

- På denne dagen feirer vi at landet vårt fikk fred 8. mai 1945. Vi feirer friheten vår og vi hedrer alle veteraner for deres innsats for Norge – helt fra andre verdenskrig og frem til dagens internasjonale operasjoner, sier ordfører Lene Conradi, som deltar på alle de ulike arrangementene i kommunen.

Programmet i Asker starter ved Hurum kirke kl. 14.00 og avsluttes med veteranmottakelse på Bærum Rådhus på kvelden. Mottakelsen arrangeres annethvert år i Asker og Bærum rådhus – i år er det Bærum som er vertskap.

- 8. mai er alltid en viktig dag, og den urolige verdenssituasjonen med krig i Ukraina og i Midtøsten gjør markeringen særlig aktuell. Jeg oppfordrer alle som har lyst til å stille opp på arrangementene våre, og til å flagge denne dagen. Benytt også anledningen til å snakke om og reflektere over hva fred og frihet betyr for oss, og hvordan vi kan styrke fellesskapet og demokratiet vårt, sier ordføreren.

Markeringene ved Hurum-, Røyken- og Asker kirke er åpne for alle som ønsker å delta.