Ny vannmåleravlesning i mai

Fra 2024 vil vannmåleravlesning skje 4 ganger i året. Det er en ny vannmåleravlesning i mai og dette vil danne grunnlaget for fakturaen i juni.

Bilde av rennende vannkran

Vann og avløp har gått over til etterskuddsfakturering av forbruk. Det betyr at du blir fakturert for faktisk forbruk på fakturaen. Vi har en vannmåleravlesning for å lese av vannmålerene.

Hva har skjedd?

Det har blitt gjennomført vannmåleravlesning i desember 2023 og mars 2024. Faktura for vann og avløp har kommet i januar (årsavregning) og i april. Det vil bli utført vannmåleravlesninger 4 ganger i året og etter hver avlesning vil det komme en faktura.

I løpet av desember

Vannmåleravlesning blir utført for å få forbruket av vann og avløp i 2023.

12.desember

Det ble vedtatt av kommunestyret at vann og avløp skulle gå over til etterskuddsfakturering. Det betyr at du blir fakturert for vann og avløp forbruket ditt fra de siste månedene.

Januar

Det ble sendt ut en årsavregning for forbruket av vann og avløp i 2023. Den ble sendt til de som fikk tilbake eller måtte betale for 2023. Vannforbruk i fjor, innbetalt vann i fjor, avløpforbruk i fjor og innbetalt avløp i fjor var gebyrene som ble fakturert.

Mars

I mars ble vannmålerne lest av. Dette ble gjort for å få forbruket ditt fra forrige avlesning (desember 2023) til mars 2024.

April

I april ble de kommunale avgiftene fakturert. Vann og avløp forbruket ble fakturert basert på hva du har brukt fra januar til mars.

Hva kommer til å skje?

Det blir en vannmåleravlesning i mai, og i juni vil det komme en faktura. Det vil komme en vannmåleravlesning i september og desember også. Faktureringen vil skje måneden etter avlesningen.

Vannmåleravlesning

Vi arbeider med å få alle digitale vannmålere lest av automatisk. I mellomtiden må noen lese av manuelt. Se hvordan du leser av din vannmåler.

Om fakturaen

Uten vannmåler, forbruk etter areal (stipulert forbruk)

Hvis du fremdeles ikke har vannmåler, blir forbruket beregnet etter boligens areal, ved at 1 kvadratmeter areal tilsvarer forbruk på 2 kubikkmeter (kbm). I fjor var 1 kvadratmeter tilsvarende forbruk på 1,5 kbm.

Eksempelvis blir en bolig på 120 kvadratmeter få et forbruk på 240 kbm i år, altså 2 kbm ganger 120 kvadratmeter. I fjor var dette 180 kbm.

Se våre priser og gebyrer.

Årspris og terminbeløp er samme beløp

Vi har oppdaget at årspris og terminbeløp er det samme og vil se på en løsning. Årsprisen viser hva du skal betale på denne fakturaen. På neste fakturaen vil den vise totalprisen på hva du har betalt og hva du skal betale på den fakturaen.

Hvorfor har dette skjedd?

Forbruket for vann og avløp har gått over til etterskuddsfaktuering og det betyr at fakturaen baserer seg på ditt forbruk de siste månedene.

Bakgrunnen for etterskuddsfakturering:

• Etterspurt av abonnentene
  • Mulighet for å lettere fange opp endringer i forbruk
  • Skape større bevissthet rundt eget forbruk

Det ble vedtatt i kommunestyret 12. desember 2023.