- Dugnadsånden må fortsette

Kriseledelsen i Asker kommune innfører nye tiltak mot smitte og spredning av koronaviruset. Det er fortsatt viktig å holde god avstand.

– Vi ser at smittetallene øker i Asker og landet for øvrig. Kommunen har god oversikt over hvor smitten oppstår og smitteveier. Samtidig tilsier utviklingen at kommunen må følge situasjonen løpende og vurdere nye tiltak, sier ordfører Lene Conradi.

Per 27. oktober har totalt 331 innbyggere fått påvist smitte siden mars. 50 av disse er smittet de siste to ukene.

Se status fra kriseledelsen 28. oktober om hvilke smitteverntiltak som gjelder i Asker

Smitteøkning i private sammenhenger

– Vi setter nå inn tiltak som retter seg mot situasjoner og miljøer hvor smittefaren viser seg stor. Det gjelder private arrangementer, studentmiljøer, arbeidsplasser med mange arbeidere som reiser til og fra Norge og i enkelte minoritetsgrupper, sier Conradi.

De lokale og nasjonale tiltakene skal sammen hindre den økende smitteutviklingen.

– Det viktigste nå er at vi begrenser antall mennesker vi møter i sosiale sammenhenger, sier Conradi.

- Hold ut litt til

Ordføreren sier vi må hente fram dugnadsånden igjen. Hun er spesielt opptatt av sårbare grupper og de langsiktige konsekvensene situasjonen har for barn og unge.

– Jeg har en ekstra bønn til unge om å holde ut, og jeg vil gjerne skryte av innsatsen deres så langt. Så kan jeg forstå at mange blir forvirret og frustrert over retningslinjene. Men det er ikke en god nok grunn til å la være å følge dem. Derfor må vi alle holde ut enda litt til, og inntrykket er at askerbøringene er flinke til å holde ut. Og jo mer vi ofrer nå, jo raskere kan vi få enda mer av hverdagen vår tilbake, sier Conradi, og legger til:

–Det er fortsatt svært viktig at alle holder avstand, har god hostehygiene, vasker hendene, holder seg hjemme når de er syke, og tester seg.

Halloween

Lørdag 31. oktober står halloween for døren.

–Jeg vet det er mange barn og unge som gleder seg til feiringen. Vi voksne må legge til rette for at den blir trygg. Skattejakt, rebusløp og liknende aktiviteter for faste kohorter, er gode alternativer til den tradisjonelle «knask eller knep»-runden, sier Conradi.

Bli med på dugnaden:

• Hold minst én meter avstand.
  • Hold deg hjemme hvis du er syk.
  • Hold hendene dine rene.
  • Hold nede antall mennesker du møter privat.

Les mer om korona på våre nettsider

Information about Covid-19 in various languages