Årets eldrefester er avlyst

Hver høst inviterer ordfører Lene Conradi vanligvis Askers innbyggere over 80 år til fest i rådhuset. I år avlyser hun for første gang.

Bilde av et festdekket bord for Eldrefest i 2018.
Hvite duker, snitter, rosévin, kaffe, kaker og underholdning – og et rådhus fylt til randen av innbyggere over 80 år to kvelder på rad. Slik blir det dessverre ikke i år.

- På denne tiden av året pleier vi å være godt i gang med forberedelsene til eldrefestene, men i år har vi for første gang i min tid som ordfører sett oss nødt til å avlyse. Det er mye som er annerledes i år på grunn av covid-19, men det gjør litt ekstra vondt at det ikke blir eldrefest, sier ordfører Lene Conradi.

Siden dette er første år som ny kommune, hadde hun også gledet seg til å invitere gjester fra tidligere Røyken og Hurum.

Rift om plassene

Vanligvis blir eldrefestene annonsert noen uker i forkant, med påmelding hos Innbyggerservice. De til sammen nesten 400 billettene pleier å bli «revet bort» lenge før påmeldingsfristen går ut.

- Med større kommune og generelt flere spreke innbyggere på 80 pluss, ser vi behovet for å kanskje gjøre noe om på konseptet på sikt, slik at flere får muligheten til å delta. Om ikke annet gir denne uønskede koronapausen oss tid til å legge en god plan for fremtidens fester, sier ordfører Lene Conradi.

Ikke alternativ feiring

Ordføreren forteller at hun har vurdert om årets fester kunne gjennomføres på en koronatilpasset måte, men hun har falt ned på å avlyse i sin helhet.

- Det er en helt spesiell stemning i rådhuset disse kveldene, når vi dekker og pynter både spisesal, kommunestyresal og formannskapssal til fest for 200 personer. Vi sitter trangt, og praten går på kryss og tvers. Det er vanskelig å se for seg dette gjennomført på en måte som både ivaretar stemningen og gjeldene smittevernregler, sier hun.

Hjelp hverandre

Lene Conradi.jpg

Ordføreren oppfordrer samtidig de eldre til å ta ekstra godt vare på både seg selv og hverandre denne høsten.

- Koronapandemien rammer denne aldersgruppen ekstra hardt, både selve viruset men også tiltakene, og vi vet at mange opplever bekymring og ensomhet. Nå må vi alle være ekstra oppmerksomme for om noen trenger oss, og være lyspunkter for hverandre i en krevende tid.

Ring hverandre, gå på besøk når det er mulig, og benytt dager med greit vær til å være litt ute. Ikke vær redde for å snakke om at det kan være vanskelig, og ikke vær redde for hverken å tilby eller be om hjelp.