Forbrukerrådet tester alle landets kommuner på service og informasjon og Asker kommer ut som landets beste kommune.

- Dette gjør meg både stolt, ydmyk og takknemlig, sier ordfører Lene Conradi. - En virkelig hyggelig anerkjennelse som først og fremst går til kommunens ansatte som hver dag møter våre innbyggere med en servicetilnærming, holdninger og en kultur basert på våre verdier åpenhet, troverdighet og gjensidig respekt. En stor takk til alle ansatte!

 Artikkelen fortsetter under bildet.

Ordfører Lene Conradi og rådmann Lars Bjerke mottok diplom og blomster fra Forbrukerrådets direktør Randi Flesland.
Ordfører Lene Conradi og rådmann Lars Bjerke mottok diplom og blomster fra Forbrukerrådets direktør Randi Flesland.
Foto: Asker kommune

Akershus kommunene gjør det ellers skarpt i kommunetesten med Nes og Bærum på henholdsvis tredje og fjerde plass blant landets kommuner.

– Asker har forstått viktigheten av å jobbe systematisk i møte med innbyggerne. Kommunene har hevdet seg i toppen uansett hva de er blitt testet på siden 2005, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.

Resultatene baserer seg på et vektet snitt av Forbrukerrådets tester i perioden 2005–2016. Kommunene har blitt målt på informasjon og service, og ikke kvalitet og innhold i selve tjenesten.

Slik er testen gjennomført

Testmedarbeidere fra Forbrukerrådet har utgitt seg for å være privatpersoner og deretter henvendt seg til samtlige kommuner i Norge på e-post, telefon og via kommunenes nettsider.

Forbrukerrådet har sendt fire separate e-poster, og ringt tre telefonsamtaler til hver kommune. I tillegg har de lett etter 19 forskjellige informasjonselement på hver kommunes nettside.

Les mer om testen på Forbrukerrådets nettside

Askers resultater