Asker kommune ble tirsdag 19. mai gjort oppmerksomme på at personopplysninger som ikke skulle vært offentliggjort, lå tilgjengelige på kommunens postlister.
Avviket gjelder at personnummer og/eller navn, og i enkelte tilfeller sensitiv informasjon, har vært synlige i overskriftene i kommunens offentlige postlister på nett. Det har ikke vært mulig med innsyn i selve dokumentene. Postlistene det er snakk om stammer fra perioden 2004-2019 i tidligere Asker kommune.
– Dette er sterkt beklagelig og skal selvfølgelig ikke forekomme. Vi ser svært alvorlig på dette, og igangsatte umiddelbart en intern gjennomgang for å se på rutiner og systemer, sier kommunedirektør i Asker, Lars Bjerke.
Bjerke understreker at selv om kommunen allerede gjennom interne undersøkelser de siste dagene har fått et foreløpig bilde av situasjonen, må kommunen bruke litt tid på å få oversikt over fakta og finne ut hvordan dette har vært mulig.
– Vi har umiddelbart meldt avviket til Datatilsynet og har også anmodet Datatilsynet om et stedlig tilsyn. I tillegg vil vi engasjere et eksternt revisjonsfirma til å gjøre en gjennomgang og bistå oss i oppfølging av avvikene, sier Bjerke.
Tirsdag kveld ble kommunen gjort oppmerksomme på at dette gjelder 127 navn og personnummer og til sammen 170 journalposter.
– Samtlige ble umiddelbart fjernet fra postlistene. Vi er i gang med å gjennomføre grundige søk i postlistene for å sjekke om det er ytterligere brudd på personvernbestemmelsene, sier seksjonssjef for Digitalisering og innovasjon, Ole-Kristian Tangen.
Tangen understreker at det er viktig for kommunen at innbyggerne er trygge på at kommunen behandler personopplysninger i tråd med gjeldende regelverk.
– Det ser foreløpig ut til at kommunens interne rutiner ikke har vært gode nok – noe som er svært beklagelig. Nå skal vi gå grundig til verks med ekstern hjelp for å igangsette tiltak som sikrer personvernet i fremtiden, sier Tangen.
Dette har kommunen gjort
- Aktuelle postlister ble umiddelbart (tirsdag kveld) fjernet fra kommunens hjemmesider
- Kommunen er allerede i gang med å gjennomgå avvikene internt
- Datatilsynet er varslet og anmodet om statlig tilsyn
- Ekstern gjennomgang igangsettes
- Informert politisk ledelse og leder av kommunens kontrollutvalg
- Arbeidet med å kontakte de berørte er i gang for å beklage hendelsen
Nye Asker kommune har investert i ny datainfrastruktur og nytt saks- og arkivsystem.
Kontaktpersoner
- Kommunedirektør, Lars Bjerke, 990 80 820
- Seksjonssjef Digitalisering og innovasjon, Ole-Kristian Tangen, 952 58 223
- Kommunikasjonssjef, Jon Bakkerud, mobil: 993 01 211 eller e-post: