- Vi vedtok torsdag et historisk krevende budsjett etter en lang og god debatt. Jeg vil takke hele kommunestyret som gir tid og talent til demokratiske prosesser og det frie ordskifte. Jeg vil også takke medarbeidere, tillitsvalgte, ledere og administrasjon for den jobben de gjør, sier ordfører Lene Conradi.
Varig inntektstap og alvorlig innsparingskrav
- Som hele kommune-Norge, er vår kommuneøkonomi rammet av økt prisvekst, høye renter, svikt i skatteinntekter og en solid underfinansiering av kommunesektoren. I tillegg får Asker et omfattende varig inntektstap og et alvorlig innsparingsbehov på nesten en halv milliard kroner de neste par årene som resultat av et nytt inntektssystem for kommunene som ble vedtatt i Stortinget i juni 2024. Dette betyr at vi må ha fortsatt stor oppmerksomhet på streng økonomistyring i tiden framover, sier ordfører Lene Conradi.
Hun understreket at det ikke er mulig å møte slike økonomiske utfordringer uten at det merkes – hverken for kommunen eller innbyggerne.
Nødvendig med riktige prioritering framover
- Vi skal likevel se etter mulighetene. Asker skal fortsatt være en flott kommune for våre innbyggere, vårt næringsliv, og våre ansatte. Vår jobb nå og framover er å gjøre riktige og nødvendige prioriteringer, sikre god kvalitet på det vi skal gjøre, og gjøre det beste vi kan for våre innbyggere, innenfor de reduserte rammene vi har. Ansvarlighet kalles det, sa ordføreren.
Hun la til: - Ansvarlighet i en slik situasjon er også å skjerme som best vi kan de mest sårbare, skape trygghet for at vi har gode tjenester. Gode nok er kanskje et begrep vi i større grad må ta i bruk fremover.
Kommunestyret har vedtatt et driftsbudsjett på 7,8 mrd. kroner og et investeringsbudsjett på 1,6 mrd. kroner.
- Vi har med dette budsjettert et netto driftsresultat på kun 0,6 prosent for 2025, noe som betyr svært høy risiko, sier ordføreren.
Behov for innsparinger og omstilling
Asker kommune har fram til nå hatt en robust og god økonomi. Endringer i formueskatten, og Stortingets endring i kommunenes inntektssystem i juni 2024, fører til betydelig og varig tap av inntekter for kommunen. Stadig økende renteutgifter, prisvekst og tapte skatteinntekter er også utfordrende for Asker kommunes økonomi.
Kommunen må derfor omstille seg til et lavere kostnadsnivå i årene som kommer, og det vedtatte budsjettet for 2025 betyr innsparinger på 200 mill. kroner.
En styrke å stå sammen i vanskelige tider
En robust og bærekraftig økonomi er avgjørende for at Asker kommune kan opprettholde og videreutvikle tjenestetilbudet til innbyggerne både på kort og lang sikt.
- I vanskelige tider og kriser er det en styrke å stå mest mulig sammen. Også fordi endring og nedtak av tjenester, og endringer i skolestruktur helt forståelig berører og bekymrer mange. Det har vært et stort engasjement og mange høringer denne høsten som har vist oss det, sier ordføreren.
- Vi er takknemlige for alle innspill og medvirkning, og tar innover oss det ansvaret vi har for å gjennomføre endringene som dette handlingsprogrammet og budsjettet vil medføre på en god måte. Med medvirkning og i godt samarbeid med både ansatte og innbyggere som er berørt. Å ta vare på våre ansatte og forsterke det partssammensatte samarbeidet vil ha høy prioritet i årene som ligger foran. Det samme vil samhandlingen med næringsliv og frivillighet ha, sier Conradi.
Nedleggelse av to skoler
I tillegg til å vedta budsjett for 2025, behandlet kommunestyret forslaget fra kommunedirektøren om nedleggelse av barneskolene Folkestad, Hyggen og Solberg samt Røyken ungdomsskole.
Kommunestyret vedtok følgende:
- Folkestad skole legges ned når nye Sætre barneskole står ferdig.
- Hyggen skole vedtas ikke nedlagt.
- Solberg skole vedtas ikke nedlagt.
- Røyken ungdomsskole legges ned fra skoleåret 2025/26.
- Dette har vært svært vanskelige, men nødvendige beslutninger for å sikre en bærekraftig økonomi for kommunen. Vi forstår at dette skaper usikkerhet og bekymring, og vi forstår at dette er vanskelig for mange. Vi har lyttet, vi har lest alle høringsinnspill, og gjort grundige vurderinger. Kommunen vil gjennom denne omorganiseringen få større skoler med mer robuste fagmiljøer. Vi vil sørge for at alle elever får et godt skoletilbud også etter nedleggelsene, sier ordfører Conradi.
Les mer om skolenedleggelsene i egen sak
Gebyrer, avgifter og brukerbetalinger
Kommunestyret vedtok også gebyrer og brukerbetalinger for 2025.
Nye gebyrer og brukerbetalinger gjelder fra 1. januar 2025, eller fra den dato som er fastsatt i forskrift. For gebyrer og brukerbetalinger knyttet til fagområdene byggesak, plan, delesaker, oppmåling og eierseksjonering, skal kommunen legge til grunn 100 prosent selvkost.