Forebyggende arbeid - på mange fronter

Asker deltar i en fagsamtale om forebygging under Arendalsuka.

Barn som danser på Asker innbyggertorg
Foto: Elin Eike Worren

I samtalen, som arrangeres av HelseOmsorg21-rådet, vil leder i hovedutvalg for velferd Cecilie Lindgren legge vekt på betydningen av nærmiljø, deltakelse og aktivitet for å forebygge utenforskap og uhelse.

- Asker arbeider forebyggende gjennom å legge til rette for at alle innbyggere har høy livskvalitet i hverdagen gjennom aktivitet, fellesskap og mestringsopplevelser, et bredt aktivitetstilbud, god infrastruktur og tilgang til varierte anlegg og møteplasser for fysisk aktivitet, idrett og friluftsliv i hele kommunen, sier Lindgren.

Flere nye idrettsanlegg er bygget for å gi gode opplevelser. I tillegg byr kommunen på flotte strender langs kommunekysten, utlån av utstyr til fritidsaktiviteter gjennom BUA og frisklivskur. Asker har også en rekke tilskuddsordninger som kultur-, idretts- og frivillighetslivet kan søke på. Et av kommunes prinsipper for å motta tilskudd er økt deltakelse, og håper tilskuddsordningen vil bidra til søkelys på å jobbe med rekruttering.

- I Asker har vi syv, snart åtte Innbyggertorg. Disse er viktige møteplasser vi skaper sammen, og de er kommunen nær der folk bor. Her er det gratis for innbyggeren å avholde aktiviteter som ikke koster penger for deltakerne. Eksempler er Seniornett, åpne foredrag, åpne foreningsmøter og egenorganisert trening mm. For andre aktiviteter med egenandel, er det en rimelig leie, sier Lindgren.

Håndarbeidsgruppe ved Asker innbyggertorg

Markering av Frivillighetens år 2022 er og har vært et grep for å både rekruttere, mobilisere og anerkjenne frivillig innsats i Asker – blant annet med tilskuddsordninger og mange gode historier i Frivillighetsmagasinet.

- Asker arbeider forebyggende gjennom å stimulere til et rikt og levende kulturliv og vi har som mål å ha et tilbud og muligheter for alle sine innbyggere, sier lederen for hovedutvalget for velferd.

Kulturskolen, Ungkultur, bibliotekene og Kulturarena tilbyr samlet sett et bredt tilbud for alle aldre i hele kommunen, i tillegg til at aktiviteter til barn og unge prioriteres ved fordeling av tilskuddsmidler.

Se programmet på nettsidene til Arendalsuka.