Fra plen til mat i rådhusparken!

Asker kommune har fått en spiselig kunnskapshage i rådhusparken!

Kunnskapshagen i rådhusparken

- Kunnskapshagen skal være et sted der det skapes menneskemøter, læring oppstår og kunnskap deles, sier ordfører Lene Conradi under åpningen av kunnskapsparken.

Kunnskapshagen skal på en enkel og bærekraftig måte dyrke og formidle kunnskap om matproduksjon og matsikkerhet, øke bevisstheten, styrke medborgerskapet og bidra til samhandling på tvers av alder, kultur og etater.

- Vi har utviklet en levende, estetisk og bærekraftig hage, som skaper håp, begeistring og tilhørighet, sier initiativtaker og skolehagepedagog i Asker kommune, Eirill Olafsen Steen, og fortsetter:

- Vi vil spre glede, øke forståelse og inspirere til dyrking av egen mat.
Denne fantastiske møteplassen er skapt for å dele kunnskap om matproduksjon og matsikkerhet. Vi håper Kunnskapshagen er en kilde til læring og glede, avslutter Steen.

En del av "Grønne klasserom og skolehager"

Flere skoler i Asker gjennomførte før sommeren dyrkeprosjekter gjennom prosjektet “Grønne klasserom og skolehager”, som har fått støtte fra Sparebankstiftelsen.

- Kunnskapshagen blir enda et ledd i dette bærekraftsarbeidet, og skoler og barnehager vil være selvskrevne samarbeidspartnere”, sier Mari Grønstøl, bærekraftsrådgiver hos Senter for innovasjon og læring (Seil) i Asker kommune.

Om Kunnskapshagen

Hagen, på ca. 300 kvadratmeter, er designet av Eiril Olafsen Steen og Marianne Leisner. Kunnskapshagen ble offisielt åpnet fredag 18 august.

Flere fremøtte under åpningen av Kunnskapshagen i rådhusparken