Gratis sommerkonserter for barn

I regi av Kulturåret 2020 arrangerer Asker kommune hele fem gratiskonserter for barn denne sommeren.

Sommerkonserter på Hernestangen
Fem søndager i sommer, inviterer vi til gratis utendørsunderholdning for barnefamilier på herlige Hernestangen.

- Hernestangen er et nydelig område med en flott utescene. Første gang vi oppdaget dette stedet, fikk vi umiddelbart tanken om at her skulle vi arrangere kulturopplevelser for barn. I år er det Kulturåret 2020 som skal bidra at vi blir bedre kjent med steder, mennesker og tradisjoner i den nye kommunen, og da passer det fint med sommerkonsertene på Hernestangen. Jeg er glad for at vi kan starte opp med konserter igjen, spesielt for barn. Vi ønsker at barn og unge i Asker skal få fine sommeropplevelser, og konsertene er blant flere gratisaktiviteter som kommunen arrangerer i sommer, sier prosjektleder Hilde Wahl.

Fem konserter

Konsertene arrangeres fem søndager i juni og juli, og det er mange morsomme artister som står på plakaten. Konsertstart kl. 14.00 alle dager.

21. juni: Plopp rocker
Rockebandet Plopp er kanskje Norges tøffeste rocketrio med spreke egenkomponerte låter og tekster tilrettelagt for aldersgruppen 3 til 10 år. Plopp er bandet som får de minste til å digge rock. Gjennom humor og spilleglede blir man ledet inn i en verden full av overraskelser. Lyden er tilpasset små ører, med opplevelse av ekte rockekonsert.

Gitar: Henning Kemp. Trommer: Knut Lothe. Bass: Rino Johannessen

28. juni: Prøysen for barn
Prøysenensemblet har satt sammen et program om poeten, visekunstneren og forfatteren Alf Prøysen hvor kjente og kjære viser har fått en ny musikalsk drakt. Musikken fremføres i swing og bossa nova med respekt for særpreget i Prøysens musikalske uttrykk.

Børge Tronrud: Sang, saksofon og opplesing, Frode Kjekstad gitar og Harald Skogli

05. juli: Konsert med Turbotroll
Turbotroll består av karakterene Føzz, Rumle og to “kriblekropper” som spiller ulike instrumenter. Sammen utgjør de en smårampete kvartett som ikke er redd for å skille seg ut. Når trolla slår på turboen, er det ingen som klarer å sitte stille.

Føzz: Christin Bastiansen. Rumle: Tone Rekdal Sperre. Kriblekroppene: Geir Kristian Breivik og Ole Morten Sommer.

12. juli: Raymon Sereba - afrikanske rytmer
Raymond Sereba får barna til å riste løs til afrikanske toner. Det blir fengende rytmer, trommer og afrikansk sang. Dette er rytmer og musikk å gli glad av.

19. juli: Tryllekunstner Hans Henrik Verpe
Hans Henrik Verpe er en tryllekunstner utenom det vanlige. Glem flosshatt og hvite silkehansker, her får du originalitet for hver krone! Hans Henrik kombinerer humor og magi på en grensesprengende og unik måte.

Ivaretar smittevernhensyn

Konsertene gjennomføres innenfor gjeldende smittevernråd og anbefalingen fra nasjonale helsemyndigheter. Det er kun tillatt med 200 gjester, og billettutdelingen starter ved inngangen til konsertområdet kl. 13.30 - en halvtime før konsertstart. Konsertområdet vil være adskilt, og det vil iverksettes flere smittereduserende tiltak.

- Det vil være hyppig rengjøring av toaletter. Håndvask og hånddesinfeksjon skal gjøres tilgjengelig flere steder på konsertområdet. Det blir også registrering av deltakere ved ankomst for eventuelle smittesporing. I tillegg vil flere verter være til stede for å påse at folk er flinke til å holde avstand, sier Wahl og legger til: - Ta med eget teppe, gjerne noe å spise, og ha det gøy på Hernestangen.

Plakat Hernestangen 2020