Ny direktør for medborgerskap

26. september begynner Christer Best Gulbrandsen (43) som ny direktør for medborgerskap i Asker kommune. Han kommer fra stillingen som kommunalsjef for kultur og livskraft i Øvre Eiker kommune.

Bilde av ny direktør for medborgerskap
Foto: Privat

- Jeg gleder meg til å bli kjent med alle de flotte folkene som bor, jobber og er frivillige i Asker, sier Gulbrandsen.

- Asker er en kommune som går foran på mange områder, og satsingen på medborgerskap appellerte veldig til meg. Skal vi løse de store utfordringene vi står overfor de neste årene, må alle dra lasset sammen. Jeg er opptatt av at medborgerskap skal utgjøre en praktisk og positiv forskjell i alle innbyggeres liv, og ikke bare være fine ord, uttaler han.

Asker har vedtatt de riktige tingene - nå handler det om å gjøre det, utdyper Gulbrandsen.

- Jeg ønsker Christer velkommen, og er glad for at vi nå har fått på plass en ny og dyktig direktør for medborgerskap med spennende bakgrunn og erfaring. Vi ser fram til et tett og godt samarbeid på et svært viktig tjenesteområde, sier kommunedirektør Lars Bjerke.

Det er i kommunene det skjer

Gulbrandsen har bak seg ni år som toppleder i kommuner - først som sektorleder for levekår i Hurdal kommune, og deretter som kommunalsjef i Øvre Eiker.

- Jeg har vært heldig, og har fått jobbe med bredden av velferdssamfunnet vårt, sier han. Enten det handler om skole, helse- og omsorgstjenester, kulturliv, barnevern eller annet, så er det i møtet mellom kommunens tjenester og innbyggerne at vi bygger og vedlikeholder den tilliten som alle i Norge nyter så godt av.

Det er et stort ansvar, men det er også her vi virkelig kan få de gode tingene til å skje, mener Gulbrandsen.

En mangfoldig bakgrunn

Christer har relevant utdanning innen flere fagområder som ledelse og innovasjon ved USN, PhD i statsvitenskap og master i rettsvitenskap m.m. Han er medlem av ekspertpanelet som er knyttet til forskningsrådet, og har tidligere også jobbet som EU-forsker, elev- og lærlingombud i Oslo og vært frivillig i mange ulike sammenhenger siden ungdomsårene.

Christer Best Gulbrandsen bor nå på Ormåsen i Øvre Eiker, sammen med kone, bonusdatter på 17 og datter på 6.

- Jeg liker godt å bruke tid med familien, og vi liker å nyte gode kulturopplevelser sammen. Ellers setter jeg pris på gode serier, brettspill og dataspill, trening og slektsforskning, svarer han når vi spør hva han bruker fritida på.

Medborgerskapsområdet

Christer Best Gulbrandsen overtar som direktør for medborgerskap etter Kristin Felde. Under hans ansvarsområde ligger blant annet kultur, idrett, bibliotek, folkehelse, innbyggerdialog og frivillighet.