- Asker kommune har frem til nå hatt en robust, bærekraftig og god økonomi, før endringer i formueskatten og inntektssystemet som medfører et betydelig og varig tap av inntekter. Kommunen må omstille seg til et lavere kostnadsnivå i årene som kommer, og vil på sikt ha inntekter som en gjennomsnittlig kommune, sier kommunedirektør Lars Bjerke.
Kommunestyret må innen utgangen av året vedta budsjett for kommende kalenderår og en rullerende økonomiplan som omfatter minst de fire neste kalenderårene. Årsbudsjettet og økonomiplanen skal omfatte hele kommunens virksomhet. I år vedtas det hele i kommunestyret den 19. desember.
Små reserver – fortsatt stort behov for omstilling
Selv med nye økonomiske rammer, skal kommunen framover sikre en bærekraftig økonomi.
- Derfor er det viktig å understreke at det i det foreslåtte budsjettet er svært små reserver, og at det kun er budsjettert med et netto driftsresultat på 0,8 prosent, eller rødt nivå, i 2025 i tilleggsinnstillingen. Dette betyr at kommunen har små reserver til å dekke opp for uforutsette utgifter, skattesvikt, økte renter eller forsinkelser i omstillingsprogrammet, sier Bjerke.
Bekymret for utsettelser og ekstra belastning
Kommunedirektøren er bekymret for utsettelser, forsinkelser eller manglende gjennomføring av omstillingsprogrammet.
- Dette vil kunne føre til negative konsekvenser for innbyggere, organisasjoner, lokalt næringsliv og ansatte, fordi omstillingen da vil måtte tas over flere år enn planlagt og vil utgjøre en ekstra belastning på alle som er involvert i dette arbeidet. Dette er krevende og ikke ønskelig, sier Bjerke.
Utsikter til fortsatt høy rente
Ny oppdatert renteprognose viser en fortsatt høy rente i 2025 og 2026 som vil kunne gi en høyere estimert rentekostnad på 40 mill. kroner per år, enn det som lå til grunn i tilleggsinnstillingen da den ble publisert tidligere.
Kommunedirektøren har anbefalt å øke budsjetterte renteutgifter med 40 mill. kroner for å redusere denne risikoen.
- Samtidig er skatteanslaget for 2025 svært usikkert da vi går inn i et år med store endringer i inntektssystemet for kommunene, sier han.
Anslår alvorlig skattesvikt inneværende år
I årets prognose er det anslått en alvorlig skattesvikt på mellom 200 og 250 mill. kroner som må dekkes inn, og som reduserer reservene til kommunen betydelig. Lave frie disposisjonsfond kombinert med et økende premieavvik medfører at kommunens likviditet er vesentlig svekket de siste to årene.
Samlet sett gjør dette at kommunedirektøren anbefaler at det varslede økte rammetilskuddet på ca 76 mill. kroner i 2025 i tilleggsproposisjonen, avsettes til økte renter og til disposisjonsfond for å bedre netto driftsresultatet.
- Dermed reduseres risikoen i budsjettet med å legge til rette for en økonomisk buffer for å dekke opp for eventuelle forsinkelser av omstillingsprogrammet, økte rentekostnader og skattesvikt med mer, sier Bjerke.
Kommunedirektørens samlede forslag
Kommunedirektørens samlede forslag til Asker kommunes årsbudsjett for 2025 og økonomiplan for perioden 2025-2028, er:
- Kommunedirektørens forslag til Handlingsprogram og budsjett 2025-2028
- Endringer som følger av tilleggsinnstillingen
- Endringer som forklares i saksfremlegget
Prosessen fram til endelig vedtak
Saken skal behandles i slutten av november i ungdomsrådet, eldrerådet og råd for personer med funksjonsnedsettelser.
Den 3. desember blir saken behandlet i formannskapet før saken legges til offentlig høring i samsvar med bestemmelsene i kommunelovens § 14-3 fjerde ledd, med frist 18. desember 2024.
19. desember vil kommunestyret behandle saken og gjøre endelige budsjettvedtak for 2025.