Samarbeid for å gjøre Oslofjorden mer tilgjengelig

I møte med Frogn kommune og Oslofjordens Friluftsråd, ønsker Asker å gjøre flere av øyene i Oslofjorden tilgjengelige for flere.

Ordfører Lene Conradi og ordfører i Frogn kommune i møte
Foto: Frogn kommune

Ordfører Lene Conradi og ordfører i Frogn kommune, Hans Kristian Raanaas, ønsker å få på plass et felles prosjekt for å øke bruken av øyene og friluftsområdene langs Oslofjorden. De er begge opptatt av at bruken av øyene må ses på som en felles ressurs, og vil få til et felles prosjekt gjennom Oslofjordens Friluftsråd.

- Jeg ser frem til å styrke samarbeidet med blant andre Frogn kommune om å tilgjengeliggjøre Oslofjorden med et målrettet prosjekt som kan bidra til enda bedre transport og tilrettelegging på fjorden, sier ordfører Lene Conradi.

Sammenheng med forstudie om Skogsborg

- I Asker er det er naturlig å se dette arbeidet sammen med forstudien som er gjort rundt Skogsborg, sier ordfører Conradi, som ser store fordeler ved å se Skogsborg sammen med øyene i fjorden og på tvers av kommunegrensene. – Et eksempel vil være å tilrettelegge for ferieopplevelser for funksjonshemmede ved fjorden. Går flere kommuner sammen om å løfte i flokk, kan vi få til langt mer enn om vi jobber med dette hver for oss, sier Conradi.

Transport på fjorden

Begge de to ordførerne trekker frem utfordringene rundt å få til bedre løsninger for transport på fjorden.

- Det er mange båter som driver persontransport på fjorden, men tilbudet er dårlig koordinert. Det er derfor krevende og dyrt å drive «øyhopping». Dette vet vi ekskluderer mange. For eksempel er det i dag altfor dyrt for en lavinntektsfamilie å ta fergen over til Oscarsborg, mener Raanaas.

- Dette krever tett samarbeid med alle aktører, herunder Ruter, for å få en bedring, understreker Conradi – som i likhet med Frogns ordfører ønsker fortgang i prosjektet.