Siw Bjelland er Årets Gründer i Asker

Prisen Årets Gründer i Asker 2022 er tildelt Siw Bjelland og FioriBlomster besøks- og kompetansegård i Vollen.

Bilde av ordfører Lene Conradi sammen med Årets  Gründer Siw Bjelland  og  med-partnere i selskapet Monica Hjemsæter.
Ordfører Lene Conradi sammen med Årets Gründer Siw Bjelland og med-partnere i selskapet Monica Hjemsæter. Foto: Thomas Xavier Floyd, Sjo og Floyd

– Det er en glede å få dele ut denne prisen til en gründer og virksomhet som bokstavelig talt blomstrer og som samtidig viser samfunnsansvar gjennom sosialt entreprenørskap, sier ordfører Lene Conradi.

– Vi ønsker med denne prisen og hedre gründere som tørr å satse på bærekraftig næringsvirksomhet i kommunen vår, og håper prisen kan være til inspirasjon for andre som går med en gründerdrøm, sier hun.

Prisen Årets Gründer i Asker ble delt ut av ordfører Lene Conradi under Næringslivsdagene i Asker kulturhus onsdag 16. november. Ti lokale grundere var med i finalerunden som ble vurdert av en jury med medlemmer fra Asker kommune, Kvinner i Business, Asker Næringsforening, AskersHus AS, Budstikka og RHA.

Juryens begrunnelse

Årets prisvinner er en gründer som virkelig gror og blomstrer. Etter 30 år som lærer, fulgte gründeren sin drøm og startet sin etterutdannelse. Hun ble biodynamisk gartner og tok steget inn i blomsterenes verden.

En gründer starter ofte med en drøm og dette er et godt eksempel på en drøm som ble virkelighet.

I dag lever hun sin drøm og dyrker økologiske, spiselige blomster og snittblomster til pynt. Hun var blant landets første til å satse på spiselige blomster og samarbeider med mange kjente kokker, restauranter, cafeer og hoteller om levering av friske, norske, kortreiste, spiselige blomster!

Årets gründer brenner for sosialt entreprenørskap og har et ønske om å hjelpe unge og voksne som faller utenfor arbeidslivet med å finne jobbglede, mestring og retning i livet. Nylig startet de et nytt prosjekt for barn og unge i skolen med støtte fra Sparebankstiftelsen.

Årets gründer er Siw Bjelland og FioriBlomster AS, en besøks- og kompetansegård i Vollen.

Årets jury

• Asbjørn Flo, Asker kommune
  • Emelie Spjuth, Kvinner i Business
  • Steinar Bustad, Asker Næringsforening
  • Fredrik Brodtkorb, Askershus AS
  • Terje Tandberg, Budstikka
  • Svein Ove Isaksen, RHA

Kriterier

Prisen tildeles en gründer med næringsvirksomhet i Asker.

Gründeren må ha etablert egen virksomhet i løpet av de siste 5 år. Kandidater kan velges ut fra alle næringskategorier/bransjer.

Det legges vekt på følgende ved rangering av kandidater:

• Nyskaping og kreativitet
  • Lønnsomhet og verdiskaping
  • Synlighet lokalt
  • Samarbeidsvilje med andre næringsaktører

Prisen, på kr 25 000, deles ut årlig når det finnes kandidater som dekkes av statuttene.

Utdelingen skjer i forbindelse med et arrangement tilknyttet næringslivet i Asker.

Pengene benyttes til videreutvikling av bedriften.