Tilbudet med den mobile minigjenvinningsstasjonen må dessverre ta en pause på grunn av bemanningsproblemer. Det har blitt jobbet mye for å finne løsninger og arbeidet vil fortsette for at tilbudet kan relanseres i hele den nye kommunen.

- Vi har dessverre ikke klart å få tak i en ny sjåfør og kundeveileder som kan betjene den mobile minigjenvinningsstasjonen. Jeg håper folk vil ha litt tålmodighet med oss og ønske den velkommen tilbake når alt faller på plass igjen, sier Anja Østerli, prosjektleder på Yggeset gjenvinningsstasjon.

Prøvd det meste

Stillingen har vært lyst ut i høst, men dessverre uten kvalifiserte søkere. Flere løsninger har da blitt prøvd, med innleide sjåfører og egne kundeveiledere, men man har ikke funnet noe som har fungert godt nok og samtidig vært innenfor budsjett. Derfor har det nå blitt nødvendig å ha et midlertidig opphold for den mobile minigjenvinningsstasjonen.

Planen er å starte opp igjen prosessen med å finne en ny sjåfør og kundeveileder når vi har landet den nye kommunen. Da vil tilbudet utvides ytterligere og gjelde for hele nye Asker.

Ønsker å redusere behovet for bil

Det er et uttalt mål i Asker kommune at folk skal kunne kvitte seg med det meste av avfallet sitt uten å måtte bruke bil, og den mobile minigjenvinningsstasjonen er en del av arbeidet for å nå må dette målet.

- Besøkstallene har vært jevnt økende siden løsningen ble lansert i april, og det virker som om det har vært et velkomment tilskudd til renovasjonstilbudet i kommunen, sier Anja.

- Det er trist at vi nå må ta en pause, men jeg gleder meg til vi har den knallgule minigjenvinningsstasjonen ute på veien igjen.