Drift og vedlikehold av avfallsløsninger under bakken

Her finner du informasjon om hva som er viktig å huske på når du har en ferdig etablert avfallsløsning under bakken.

Kort fortalt

Det er boligselskapet som eier og har drift- og vedlikeholdsansvaret for de nedgravde konteinerne. Boligselskapet må sørge for årlig service og vedlikehold av konteinere samt sørge for at de er tilgjengelig for tømming året rundt.

Rengjøring

Vi henstiller til at de nedgravde avfallsløsningene rengjøres og vedlikeholdes minst en gang i året. Kontakt Innbyggertorgene, eller leverandør av avfallsløsningen for mer informasjon og bestilling.

Hold veien fri for snø

Boligselskapet må sørge for at veien frem til avfallskonteinerne er fri for hindringer hele året. Hvis vi ikke klarer å komme oss helt frem, må dere enten vente til neste tømmedag eller bestille ekstratømming mot et tilleggsgebyr (se priser her).

Dette må dere huske på om vinteren

  • Kjøreveien for renovasjonsbilene må strøs for lastebil. Strøgrusen må være grovkornet.
  • Det må brøytes i full veibredde, minst 3 meter. Spesielt ved skarpe svinger er dette viktig.
  • Dere må måke snø jevnlig, også oppå konteinerne slik at renovatør får tilgang til løftekrokene.
  • Dere som har helt nedgravde konteinere, må måke av hele topplaten (metallplaten på bakkenivå) og 0,5 meter rundt denne for å hindre at vann og snø kommer ned i brønnen.
  • For delvis nedgravde konteinere må det måkes snø av lokket for å hindre skade på utstyret.

Når henter vi avfallet?

Tømming av nedgravde avfallsløsninger utføres med kranbil på egne ruter. Tømmedager finner du i vår digitale tømmekalender eller i appen Min Renovasjon.

Kontakt oss

Kontakt veiledningstjenesten på innbyggertorgene på eller telefon 66 70 00 00 for eventuelle spørsmål, bestillinger eller mer informasjon.