Vi har vært så heldige å få tildelt Erasmus+ midler til å gjennomføre et internasjonalt samarbeide med 3 europeiske naturbarnehager.

Vi samarbeider med følgende barnehager: Mindstretchers Ltd. fra Scotland, Boldon Nursery School i England og Zakladni a materska skola Jurta i Tsjekkia. Varigheten på prosjektet "Using nature as a forceful learning arena" er 2,5 år.

Om prosjektet

Saksforutsetninger

  • Å få godkjent en søknad på partnersamarbeid mellom 4 ulike Europeiske «Naturbarnehager» via Erasmus+, noe som innebære EU-finansiering.
  • Å finne ytterligere 3 «naturbarnehager» i forskjellige land,med ulike forutsetninger og rammer for å drive sine virksomheter.
  • Å organisere slik at alle får fristilt sine representanter ved møter, fordele oppgaver osv.
  • Å jobbe inn forståelse og delaktighet i egen organisasjon.

Personforutsetninger

  • Initiativtakere som ønsker samarbeid, og er villige til å ofre mye tid og krefter på det også utover ordinær arbeidstid.
  • Stabilitet i personer på min. 2,5 år som ønsker å delta.
  • Beherske engelsk språk.
  • Å kunne fristilles til plan/studiereiser.
  • Evne til å formidle, rapportere og å være kreativ.
  • Intens nysgjerrighet og ønske om å være med å skape noe nytt i internasjonal sammenheng.

Prosjektgruppe

Prosessen

Søknad – Godkjenning ( 2 års forsøk) – Planleggingsmøte
internasjonalt – alternative møteformer og dialogformer –
studiereiser – rapporteringer til SIU –
økonomistyring/rapportering – dokumentasjon i mange
former – utforming av sluttprodukter – avslutning av
prosjektet.
Videre arbeid med etablerte medier,
ny organisasjon, ekstern opplysning osv.

Forventede saksresultater

  • Opprette hjemmeside, facebook ell. egnet media for publisering.

https://www.naturepedagogy.com/erasmus/

  • Komparativ analyse av forskjeller og likheter sett med utgangspunkt i «Best Practice» og kulturbakgrunn.
  • Et eget eksempeldokument på «Best Practice» som viser metoder og illustrasjoner.
  • En opplæringsvideo til allmenn og fri bruk.
  • Det vil også lages et forsøk på å definere ulike former for naturbarnehager.
  • Det vil bli etablert en i utgangspunktet Europeisk organisasjon for Naturbarnehager, der man kan dele erfaringer, opprette kontakter, lese fagstoff osv.

https://www.naturepedagogy.com/

Personresultater

  • Et stort faglig løft.
  • Innovativ tenking.
  • Internasjonalt kontaktnett.
  • Faglig forståelse overordnet eget arbeidssted.
  • Mulighet for studiereiser.
  • Være del av et pionerarbeid innenfor barnehagefeltet