Informasjon om koronapandemien og vaksinering i Asker

Les om smittesituasjonen og registrer deg for vaksinering

Helsekafé

Illustrasjonsbilde

Kort fortalt

Helsekafeene våre er åpne for alle innbyggere over 18 år i Asker, og har fokus på forebyggende og helsefremmende temaer. Det er alltid helsepersonell til stede som du kan ta kontakt med om du ønsker.

På helsekafeene blir du kjent kjent med den nye kommunen. Du er med på å skape nye møteplasser, som kan bidra til en aktiv og meningsfull hverdag, på tvers av generasjoner og kulturer.

Digitale helsekaféer våren 2021

Med et lite klikk kan du få Helsekafeen hjem i din egen stue. Vårens første kaféer blir holdt som webinarer.

Les mer om dette - og hvordan du kan delta - på denne siden.

Program våren 2021

17. februar: Hverdagsglede ved Nina Mikkelsen (Webinar)

Forskning viser at hva vi gjør, hva vi gir vår tid, oppmerksomhet og prioritet til er av stor betydning for hvordan vi har det.

Nina Mikkelsen er utdannet idrettspedagog med videreutdanning i helsefremmede veiledning og kognitiv atferdsterapi. Hun jobber til daglig i Asker kommune på Friskliv, læring og mestring.

Nina er opptatt av å se hele mennesket, og brenner for at hver enkelt av oss skal oppleve glede og mestring i hverdagen. Hun vil ta for seg fem råd for økt livskvalitet og sterkere psykisk helse.

Tid: 17. februar klokken 11.00 - 12.00 (kan også ses i opptak frem til neste webinar).

Her kan du se webinaret i opptak

4. Mars: NakuHel - natur, kultur og helse – ved Gunnar Tellnes (Webinar)

Gunnar Tellnes er utdannet lege, spesialist i allmennmedisin, samfunnsmedisin og master i helseadministrasjon. Han har doktorgrad fra Universitetet i Oslo (UiO) og undervist der siden 1984.

Han er nå professor emeritus ved UiO, professor II i folkehelse ved Høyskolen Kristiania og rådgivende overlege i NAV Øst-Viken.

Han har vært lege på Værøy og Røst, bedriftslege i Modum, president i EUPHA, initiativtaker til Norsk forening for folkehelse og NaKuHel Asker (Natur-Kultur-Helse).

Tid: 4. mars klokken 12.00 - 13.00.

Her kan du følge webinaret (Zoom)

 

17. mars : Sosial isolasjon og ensomhet hos eldre – hva betyr det for helsen? ved Marit Tveito (Webinar)
Marit Tveito er spesialist i psykiatri og har tatt en doktorgrad om bruk og bivirkninger av legemidler hos eldre med psykiske lidelser. Hun er fagsjef i alderspsykiatri i Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helse.

Tid: 17. mars klokken 11.00 - 12.00.

Lenke til webinaret kommer.

8. april på Teglen, Spikkestad: "Sex over 60" ved Hennie Elisabeth Moen.

Hennie Elisabeth Moen er Sykepleier og Spesialist i Sexologisk Rådgivning. Hun er opptatt av seksualitet som helsebringende faktor i livsløpsperspektiv.

Tid: 8. april klokken 12.00 - 13.00 på Teglen, Spikkestad. 

21. april på Tofte: Fotograf Anngunn Flatebø Dårflot.

Fotograf Anngunn lever med en bipolar lidelse og har utgitt dikt og bildeboka «Himmel og helvete» som gir en innsikt og forståelse for hvordan dette kan oppleves, og hvordan veien til bedring har vært.

Anngunn er lidenskapelig opptatt av foto. I tillegg til separatutstillinger har hennes bilder vært utstilt langs elvepromenaden i Drammen. Som Anngunn selv sier: «når jeg står med fotoapparatet, da er det rolig i hodet mitt».

Hun er opptatt av å dele sin historie og kunne formidle at det er håp om bedring, uansett hvor vanskelig man har det. Hennes drivkraft er å kunne dele sine erfaringer i forhold til hva som hjelper henne og kanskje det kan være til hjelp for andre.

Tid: Klokken 11.00 - 13.00.

6. mai på Spikkestad: Medisinsk Yoga ved Sara Tyvand.

Yin Flow er en myk time, der vi starter med noen rolige yin inspirerte solhilsen og noen stående posisjoner for å myke opp og forberede kroppen til de sittende, dype og nærende strekkene. Timen tilpasses enkelt til alle nivåer og kropper.

Yinyoga er en restorativ og terapeutisk yogastil som handler om å gi seg hen og slippe kontrollen for å roe kropp og sinn. Det er en motvekt til de yang-baserte, mer fysisk krevende yogaformene. Ved å balansere yin, hvile og yang, øker vår trivsel på alle nivåer.

Yinyoga kjennetegnes av passive øvelser med en lett myk strekk, utført i stillhet og bevisst tilstedeværelse. Hver posisjon holdes i minst 3-5 minutter, hvilket gir oss tid til å roe sinnet. I yinyogaen ønsker vi å komme inn til kroppens fascia, bindevev, i stedet for musklene.

Dette oppnås ved å holde i en mellomdyp strekk over lengre tid. Hovedfokuset er på området rundt hoftene og korsryggen. Disse områdene er rike på bindevev og lagrer ifølge yogafilosofien mange fysiske om følelsesmessige spenninger.