Hvem hjelper meg når jeg trykker på alarmknappen?

  • Trygghetsalarmen er knyttet til et helsefaglig alarmmottak. Når du trykker på alarmknappen ringer denne automatisk til alarmmottaket. Når alarmmottaket svarer kan du snakke med oss gjennom trygghetsalarmen. Du vil normalt kunne høres, selv om du ikke er rett ved alarmapparatet.
  • I alarmmottaket vet operatørene hvem du er. Du trenger derfor ikke opplyse om dette, men direkte fortelle hva du trenger hjelp til. I noen tilfeller – hvis du for eksempel er langt unna alarmapparatet eller er på badet med døren lukket, kan vi ikke høre deg eller du oss. I slike tilfeller forsøker vi å ringe deg på telefonen. Får vi ikke svar, vil du automatisk få besøk av utrykningspersonell fra Aleris.
  • Alarmknappen bør bæres til enhver tid når du er hjemme. Det er derfor ikke uvanlig at man kommer borti knappen ved en feiltakelse. Dette gjør ingen ting.

Kan jeg bruke e-låsen?

Det er ansatte på utrykningstjenesten og kommunens hjemmetjenester som benytter e-låsen. Du fortsetter å bruke din egen nøkkel som i dag.

Kan jeg takke nei til brann-/røykvarsling?

Brann-/røykvarsling er et tilbud til deg med trygghetsalarm. Har du brann-/røykvarsling gjennom huseier-/borettslag eller privat avtale med direkte tilkobling til brannvesenet kan du beholde dette.

Trenger jeg fasttelefon for å få trygghetsalarm?

Med ny digital trygghetsalarm trenger du ikke fasttelefon (analog linje). Du blir ikke belastet for tellerskritt eller abonnement knyttet til trygghetsalarmen.

Er alarmknappen vanntett?

Ja, alarmknappen er vanntett, og kan dusjes med. Alarmknappen tåler kortvarig nedsenking i vann.