Bestill trygghetsalarm

Trygghetsalarm er et tilbud til deg som har risiko for å falle, eller som av ulike grunner har behov for å tilkalle hjelp.

Hva er en trygghetsalarm?

En trygghetsalarmen er en alarmknapp som bæres som et smykke rundt halsen eller som en klokke. Alarmknappen er koblet til mobilnettet, og når du trykker på knappen går alarmen hos en alarmsentral, som sender hjelp hjem til deg.

Elektronisk dørlås

For at de som rykker ut skal kunne komme inn i hjemmet ditt, monterer vi en elektronisk lås på ytterdøren. Bor du i borettslag/sameie må du informere styreleder om at det vil bli montert elektronisk lås på hovedinngangsdøren.

Du kan fortsatt bruke din vanlige nøkkel til døren din.

Du trenger ikke ha fasttelefon (analog linje) for å få trygghetsalarm.

Hva koster trygghetsalarmen?

Du leier trygghetsalarmen av kommunen. Dersom du har en inntekt høyere enn 2,5 ganger statens grunnbeløp, må du betale et månedsbeløp.
Her finner du priser og egenandeler for helse- og omsorgstjenester. 

Hvem kan bestille trygghetsalarm?

Du kan bestille trygghetsalarm på vegne av deg selv eller andre. Dersom du bestiller for noen andre, må den du bestiller på vegne av gi sitt samtykke til det. Skriv ut, fyll inn og skann eller ta bilde av skjemaet du finner under, og last det opp når du gjennomfører bestillingen.

Samtykkeskjema for helse- og omsorgstjenester

Bestill trygghetsalarm

Pårørende kan bli varslet hvis noe skjer

De som er pårørende til noen med trygghetsalarm kan få et varsel på sms hvis noe skulle skje. (App-en «Tryggi» som en stund var tilgjengelig er dessverre ikke lenger aktiv).

Muligheter for sensorer

Kommunen har avtale med Tellu om leveranse av trygghetstjenester til hjemmeboende.

Trygghetsalarmen har mulighet for å koble opp ulike sensorer, som for eksempel dør-/vindussensorer eller fallalarm.

For å øke tryggheten i hjemmet kan mottakere av trygghetsalarmtjeneste også få innvilget brann-/røykvarsling. Sensoren(e) blir knyttet til det samme alarmmottaket som trygghetsalarmen. Det er alarmmottaket som kontakter brannvesenet.

Spørsmål?

Har du spørsmål om sensorer eller brann- og røykvarsling,

Ofte stilte spørsmål:

Hvem hjelper meg når jeg trykker på alarmknappen?

  • Trygghetsalarmen er knyttet til et helsefaglig alarmmottak. Når du trykker på alarmknappen ringer denne automatisk til alarmmottaket. Når alarmmottaket svarer kan du snakke med oss gjennom trygghetsalarmen. Du vil normalt kunne høres, selv om du ikke er rett ved alarmapparatet.
  • I alarmmottaket vet operatørene hvem du er. Du trenger derfor ikke opplyse om dette, men direkte fortelle hva du trenger hjelp til. I noen tilfeller – hvis du for eksempel er langt unna alarmapparatet eller er på badet med døren lukket, kan vi ikke høre deg eller du oss. I slike tilfeller forsøker vi å ringe deg på telefonen. Får vi ikke svar, vil du automatisk få besøk av utrykningspersonell fra Aleris.
  • Alarmknappen bør bæres til enhver tid når du er hjemme. Det er derfor ikke uvanlig at man kommer borti knappen ved en feiltakelse. Dette gjør ingen ting.

Kan jeg bruke e-låsen?

Det er ansatte på utrykningstjenesten og kommunens hjemmetjenester som benytter e-låsen. Du fortsetter å bruke din egen nøkkel som i dag.

Kan jeg takke nei til brann-/røykvarsling?

Brann-/røykvarsling er et tilbud til deg med trygghetsalarm. Har du brann-/røykvarsling gjennom huseier-/borettslag eller privat avtale med direkte tilkobling til brannvesenet kan du beholde dette.

Trenger jeg fasttelefon for å få trygghetsalarm?

Med ny digital trygghetsalarm trenger du ikke fasttelefon (analog linje). Du blir ikke belastet for tellerskritt eller abonnement knyttet til trygghetsalarmen.

Er alarmknappen vanntett?

Ja, alarmknappen er vanntett, og kan dusjes med. Alarmknappen tåler kortvarig nedsenking i vann.

Rekkevidde

50-100 m frisikt. I trehus kan signaler gå gjennom, slik at alarmen kan fungere på f eks terrasse. I betonghus blokkeres signalene.

Går det an å ha flere alarmenheter?

Ja. I store boliger hvor det er stor avstand mellom f eks der man sover og der man oppholder seg på dagtid kan det installeres flere alarmenheter.

Hva hvis jeg har mistet alarmknappen min?

En ny alarmknapp kan bestilles. Dersom den er mistet vil det påløpe gebyr, men dersom den er defekt eller har slitasje vil det ikke påløpe gebyr.