Barnefamilie dropper bilen og bruker elsykkel

Kristiane og Joakim fikk låne elsykler av kommunen, nå bruker de nesten ikke bil.

Kristiane og Joakim på el-sykler

Kristiane Rabben (36) og Joakim Bestvold (34) er småbarnsforeldre og én av flere familier som var med i Asker kommunes prosjekt «bilfri hverdag».

De fikk låne elsykler av kommunen mot å bruke bilen minst mulig i en periode på to måneder. Asker kommune ønsket mer kunnskap om hva som skal til for at innbyggerne velger å sykle mer og kjøre mindre.

Sykler til jobb og barnehage

Før barnefamilien ble med på prosjektet, hadde de tenkt at el-sykler kunne erstatte mye av bilbruken deres. Men sikre var de ikke, så den økonomiske investeringen det er å kjøpe el-sykler, opplevdes såpass høy at de ikke tok steget.

Nå har familien brukt kommunens el-sykler flittig de siste månedene, både til henting og levering i barnehagen, til og fra jobb, til matinnkjøp og sykkelturer. De har erfart at el-sykkel er et veldig godt alternativ for dem. De bruker bilen minimalt.

Slipper å sitte i kø

- Jeg bruker 25 minutter på å sykle til jobben i Asker sentrum. Jeg slipper kø og irriterende forsinkelser. Det fungerer veldig fint å hente og levere i barnehagen med sykkelvogn. Matinnkjøp gjør vi mer lokalt, samt at vi handler mer mat på nett.

Vi har absolutt endret transportvanene våre. Vi sykler overalt. Det er relativt gode sykkelveier fra Slemmestad og innover mot Asker og Oslo. Og med solid utstyr blir sykkelopplevelsen komfortabel og god.

Men sykkelveier mot for eksempel Nærsnes og Røyken sentrum er nærmest ikke-eksisterende, så storkommunen henger dessverre ikke sammen for oss familiesyklister, forklarer småbarnsforeldrene.

Etterlyser økonomisk støtte til elsykler

Etter en vår og sommer på elsykkel-setet har familien rukket å tenke på hvordan flere kan bli inspirert til å sykle mer i hverdagen.

- Med økonomiske tilskudd kan flere kjøpe funksjonelle og solide el-sykler. El-bilene har fått drahjelp og støtte i mange år, nå bør det være el-syklene sin tur.

Praktiske bilpooler hvor innbyggerne kan låne bil ved behov, det ville gjort det enklere for oss å kvitte oss helt med bilen, forklarer småbarnsforeldrene.

Og de poengterer behovet for utbedring av sykkelveinettet mellom tettstedene i den nye storkommunen.

Nå går det mot vinter, og Kristiane og Joakim skal teste vintersykling. Asker kommune er spent på erfaringene til barnefamilien og hva man kan lære av det.