Har du sett parafinvoks langs kysten?

De siste dagene er det funnet parafinvoks i ytre Oslofjord. Nå trenger kommunen din hjelp for å få oversikt over omfanget.

Parafinvoks som ligger langs stranden.
Parafinvoks er funnet langs kysten i ytre Oslofjord

Den siste tiden har det blitt observert små hvite klumper av parafinvoks i flere kommuner på begge sider av ytre Oslofjord, samt i kommuner på svensk side.

Parafinvoksen stammer trolig fra et fra skip som har renset tankene i åpent hav.

Nå er det viktig å finne ut omfanget og kilden til utslippet. Asker kommune ønsker hjelp fra innbyggerne.

(Nettsiden er utarbeidet av Fredrikstad kommune, men dekker hele Oslofjorden).

Parafinvoks er basisprodukt i blant annet skismøring og stearinlys.

Det er tillatt å dumpe mindre mengder fra fartøy som holder en fart over 7 knop utenfor tolvmilsgrensen. Fra 1. januar 2021 vil slike utslipp bli ulovlig internasjonalt.

Parafinvoks I.JPG

Parafinvoks er ikke farlig for mennesker, men kan utgjøre en trussel for blant annet sjøfugl som spiser det.

Interkommunalt utvalg mot akutt forurensning og Kystverket er varslet.