Åpningstider i barnehager, skoler og SFO

Høyt fravær blant ansatte i barnehager, skoler og SFO fører til reduserte åpningstider, slik at vi kan overholde smittevernet og ha et forsvarlig tilbud til barn og unge.

Smittetallene i Asker og i resten av landet øker, og helsemyndighetene forventer økning i ukene som kommer. Andre virus gir også fravær blant ansatte, og det er svært vanskelig å finne vikarer. Samlet gir dette utfordringer for driften i barnehagene og skolene. Det er store lokale variasjoner, men i noen virksomheter er fraværet svært høyt allerede.

Plan for å holde mest mulig åpent

Kriseledelsen i Asker har vedtatt en plan for at barnehager, SFO og skoler skal holde mest mulig åpent, og for at vi skal kunne overholde nødvendig smittevern. Vi har fravær på tre nivåer: høyt, svært høyt og kritisk høyt (se under). Hvilket nivå den enkelte skole, barnehage eller SFO er på, diskuteres sammen med virksomhetsleder, rektor og kommunalsjef for barnehage eller skole.

Vi kan komme i en situasjon der kapasiteten er så lav overalt at vi innfører tiltak for hele kommunen. Dette vil i så fall avgjøres av kriseledelsen i Asker kommune. Vi beklager at våre barn, ungdommer og foreldre opplever redusert tilbud, og håper at vi kan få en positiv utvikling snart.

Hva gjør vi ved fravær på høyt nivå?

• Barnehager og SFO er åpne fra klokken 08:00 til 16:00, men gir tilbud om full åpningstid til barn i utsatte grupper og til foreldre med viktig eller kritisk samfunnsfunksjon. Ta kontakt med barnehagen, SFO eller skolen hvis du har spørsmål om dette.
  • Barnehagene har servering av frukt og drikke, barna har med annen mat selv. Kostpengene reduseres tilsvarende.
  • Barnehager, SFO og skoler har ellers ordinær drift i tråd med gjeldende tiltaksnivå i trafikklysmodellen.
  • Ettersom vi bruker personalet fullt ut, gir vi ikke refusjon i betalingen for barnehage eller SFO. Dette er i tråd med statlige retningslinjer.

Hva gjør vi ved fravær på svært høyt nivå?

• Barnehager og SFO er åpne fra klokken 08:00 til 15:30.
  • Barn i utsatte grupper og foreldre med viktig eller kritisk samfunnsfunksjon får tilbud utover dette. Vi avtaler oppholdstid spesielt med dem det gjelder for at barna skal ha nødvendig tilbud og for å sikre at foreldre kan utføre sin samfunnsfunksjon.
  • Der SFO vurderer at det vil sikre åpningstidene, kan SFO sette matservering på pause og be foreldre om å sende med barna mat. Vi vil vurdere refusjon for dette.
  • I klasser, på trinn og skoler der det er særlig høyt fravær, vil deler av opplæringen skje som hjemmeundervisning for noen grupper. I hovedsak vil dette gjelde elever på 5. til 10. trinn

Hva gjør vi ved fravær på kritisk høyt nivå?

• Barnehager og SFO er åpne kun for barn i utsatte grupper og for foreldre med viktig eller kritisk samfunnsfunksjon. Vi avtaler nødvendig oppholdstid med dem det gjelder.
  • Skolene gir store deler av opplæringen som hjemmeundervisning på 5. til 10. trinn. De yngste elevene prioriteres med fysisk oppmøte på skolen, men hjemmeundervisning vil også skje for noen elevgrupper på 1. til 4. trinn.

Takk for at dere bidrar til å begrense smitten

Vi ønsker å takke dere foreldre for innsats mot pandemien i snart to år. Dere har vært svært viktige for å dempe smitten og for å redusere virkningen av inngripende tiltak overfor barn og unge. Vi trenger fortsatt hjelp og ber om at dere

• hjelper barna med å overholde smittevernreglene
  • holder barna hjemme hvis de er syke
  • gjennomfører testing med barna slik kommuneoverlegen anbefaler
  • melder fra til barnehagen eller skolen hvis barna tester positivt
  • legger til rette for at barn som har hjemmeskole deltar i læringsaktivitetene

Vi ønsker også å rette en takk til alle våre ansatte og ledere. Dere gjør en enorm innsats for å holde de viktige tilbudene til barn og unge åpne.

Er du urolig for barnet ditt?

Barne- og familietjenesten har tilbud til barn, unge og foreldre som har særlige behov. Ta kontakt med barnehagen eller skolen din om dette gjelder deg eller dine. Du kan også ta kontakt direkte med hjelpetjenestene.

Har du spørsmål om åpningstider?

Lurer du på noe når det gjelder åpningstider, ta kontakt med barnehagen, skolen eller SFO du eller ditt barn hører til.

Vennlig hilsen
Bodil Moe, kommunalsjef for barnehage og Terje Larsen, kommunalsjef for grunnskole