1. juli: Turist i Asker eller planer om å reise til utlandet?

Asker kommune tilbyr tilreisende feriegjester koronatesting. Har du bestilt reise, bør du holde deg oppdatert på hvor mye smitte det er før du reiser.

Smittevernråd og karanteneregler gjelder fortsatt når du er på ferie. Kapasiteten ved koronaklinikken på Vardåsen i Asker kommune er god.
Asker kommune vil gjennom sommeren ved behov kunne teste tilreisende feriegjester, og vil kunne tilby nødvendig helsehjelp til alle som oppholder seg i kommunen.

Alle som har luftveisinfeksjon og mistenker at de kan være smittet med koronavirus, bør teste seg. Tilreisende ferieturister, kan på lik linje med våre innbyggere, avtale testing selv ved å ringe koronatelefonen, og trenger bare å ringe lege hvis du har behov for helsehjelp.

Slik tester du deg

Alle tester for koronavirus må være avtalt på forhånd ved å ringe koronatelefonen i Asker på telefonnummer: 66 71 59 99.

Du kan selv gjøre avtale om testing uten henvisning fra fastlege. Det er gratis å ta testen. Koronatelefonen er bemannet fra kl. 08.30-15.30 mandag til fredag, og kl. 09.00-15.00 i helger. På helligdager er telefonen bemannet fra klokken 10.00 - 14.00.

Legevakttelefon og henvendelser til fastlegene benyttes kun til annen helsehjelp

Tilreisende feriegjester må være oppmerksomme på at oppdateringer av reiseråd og retningslinjer, både nasjonalt og lokalt, kan skje på kort varsel. Dette gjelder også ved eventuelle lokale smitteutbrudd. Reisende må derfor holde seg oppdatert og ta hensyn til lokale forhold under reiser i Norge.

Til deg som skal reise til utlandet

Utenriksdepartementet fraråder fortsatt alle utenlandsreiser som ikke er strengt nødvendig. Unntaket er Norden fra 15. juni og land i Schengen og EØS med lav smittespredning fra 15. juli.

Har du bestilt reise, bør du holde deg oppdatert på hvor mye smitte det er før du reiser, både der du bor til vanlig, og dit du skal reise. Husk at smittesituasjonen kan endre seg raskt. Personer som reiser fra Norge til andre land må gjøre seg kjent med de reglene som til enhver tid gjelder i landet man reiser til og forholde seg til dem.

Du kan lese mer på helsenorge.no og Folkehelseinstituttets nettsider.