Oppdatert informasjon om koronaviruset. Information on coronavirus.

Informasjonssider om koronasituasjonen i Asker / corona in Asker.

19. mars: Kommunen utvider kapasitet på koronatelefonen

Asker kommune ønsker at flere av Askers innbyggere skal kunne få hjelp når de ringer kommunens koronatelefon, og har derfor valgt å utvide kapasiteten.

Asker kommune opprettet torsdag 12. mars en telefon for henvendelser som dreier seg om koronaviruset for å avlaste telefonpågangen til legevakttjenesten og fastlegene. Flere har benyttet seg av tjenesten, og nå velger kommunen å utvide kapasiteten for å unngå at folk står lenge i ventekø. 

- Vi ønsker at flest mulig skal få raskt svar, og at de som skal testes for koronaviruset sendes til testing raskest mulig. Det vil bidra til mennesker som er smittet kan iverksette riktige tiltak, og at mennesker som jobber i samfunnskritiske funksjoner og som ikke er smittet, kan komme raskt ut i jobb, sier Ann Helene Arnestad, virksomhetsleder for Helse, rehabilitering og mestring i Asker kommune.

Utvider ved lang ventetid

Asker kommunes koronatelefon har vært i drift siden torsdag 12. mars. Hvor mange som ringer inn varierer fra dag til dag, men i snitt er det rundt 350 personer som henvender seg hver dag.

- Det har vært mange henvendelser, og lang ventetid de første dagene. Vi har økt bemanningen til fem medarbeidere på dagtid i ukedagene, og tre på kveldstid og i helgene, og dermed redusert ventetiden noe. Nå ønsker vi å utvide kapasiteten ytterligere dersom vi ser at den gjennomsnittlige ventetiden blir lengre enn 30 minutter, sier Arnestad og legger til:

- Det må også nevnes at vårt helsepersonell som betjener telefonen opplever at folk som ringer er positive og hyggelige, og det setter vi utrolig stor pris på i denne krevende tiden.

Hvem kan ringe publikumstelefonen? 

Koronatelefonen kan benyttes av folk som er bosatt i Asker. Her besvarer helsepersonell to spørsmål:

  1. Trenger jeg å ta koronaprøve?
  2. Trenger jeg å kontakte lege?

Telefonen besvares av helsepersonell.

- Vi ber folk som ikke er alvorlig syke om å la være å ringe legevakten, slik at de som er alvorlig syke kommer igjennom på legevaktens telefon. For generelle råd og spørsmål rundt koronaviruset, må innbyggerne fortsatt sjekke Folkehelseinstituttets eller Helsedirektoratets hjemmesider eller ringe informasjonsnummeret 815 55 015 som er opprettet av Helsedirektoratet, sier Arnestad.

Når kan du ringe?

Asker kommunes koronatelefon er: 66 71 59 99. Publikumstelefonen er betjent mellom kl. 08.00-20.00 på hverdager, og mellom kl. 09.00 og 15.00 lørdag og søndag.