Til alle foreldre med barn på skoler i Asker

Situasjonen i regionen vår er svært alvorlig. Aldri før har vi hatt så mange smittede i Asker som de siste dagene.

Selv om smittetallene øker i hele kommunen og blant alle aldersgrupper, ser vi dessverre at smitten øker mest blant barn og unge mellom 10 og 19 år. Flere unge mennesker blir innlagt på sykehus, og mange sliter med senskader i lang tid etter at de er friskmeldt.

Ny forskning viser at halvparten av unge voksne i alderen 16 til 30 år - og som ikke har vært innlagt på sykehus - har langtidssymptomer et halvt år etter at de ble smittet. Dette viser hvor viktig det er å holde smittetallene så lave som mulig.

Vi vet at det er tøft, og at mange ikke har motivasjon til å fortsette å leve så begrenset som vi har gjort de siste tolv månedene. Vi vet at mange allerede har ofret mye. Spesielt barn og unge. Det smerter oss å innføre strenge tiltak i skoler.

Vi trenger dere med på laget mer enn noen gang.

• Snakk med barna deres. Sammen må vi sørge for at barn og unge forstår hvorfor det er viktig å følge regler og overholde smitteverntiltak.
  • Dette er ikke påsken der vi lar ungdommer være alene hjemme. Mye av smitten oppstår under private sammenkomster.
  • Sørg samtidig for at barna deres har trygge steder de kan være.
  • Ha oversikt over barnas nærkontakter, fordi god smitteoppsporing er avgjørende for at vi kan ha kontroll på smitten.
  • Skulle man være så uheldig å bli smittet, er det viktig at barna deres er ærlige når smitteoppsporingsteamet ringer. Det er ingen skam å bli syk. Ingen ønsker å bli smittet selv eller å smitte andre. Så langt opplever vi at unge i Asker bidrar på en god måte i smitteoppsporingsarbeidet, men vi ser at i andre kommuner er situasjonen en annen. Vi må ikke komme dit.
  • Sørg for at dere som voksne ser barna deres. Spør hvordan de har det.

Trenger dere hjelp eller noen å snakke med? Eller kjenner dere noen som har det vanskelig? Da er det flere dere kan kontakte. Her finner dere oversikt over hvem dere kan kontakte.

Gjeldene råd råd og regler under koronapandemien finner dere her.

Med ønske om en god og trygg påske.

Takk for at dere bidrar.

Kommuneoverlege Meera Grepp