Korona-smitte ved skole i Asker – ber elever holde seg hjemme

To ansatte ved en barneskole i Asker kommune har fått påvist korona-smitte. Elever som har vært i kontakt med de to har sent torsdag kveld fått beskjed om å holde seg hjemme fra skolen fredag 6.mars.

Per torsdag kveld 5. mars har totalt tre personer i Asker fått påvist korona-smitte. To av disse er ansatte ved en barneskole i Asker kommune. Alle de smittede er nå i hjemme-isolering og blir fulgt opp av Asker kommune i tråd med råd og retningslinjer fra nasjonale helsemyndigheter.

– Vi utfører smittesporing ved den aktuelle skolen, slik vi gjør alle steder der smitte dukker opp. I et klasserom er mindre enn to meters avstand i mer enn 15 minutter å regne som nærkontakt, sier kommuneoverlege Meera Grepp.

Basert på smitteoppsporingen, anbefalte kommuneoverlegen sent torsdag kveld at elever ved tre trinn på den aktuelle skolen skal holde seg hjemme og unngå kontakt med andre fredag 6. mars. Denne beskjeden ble sendt på kommunens elektroniske meldingstjeneste til foreldre og foresatte torsdag kveld, og følges opp med telefonrunde fredag morgen.

Kommunen informerer fortløpende de som må kartlegges nærmere. Det er foreløpig ikke aktuelt å stenge skolen.

Kommuneoverlegen har konferert med Folkehelseinstituttet.
- Folkehelseinstituttet vurderer risikoen for smitteoverføring som svært lav, men vi ønsker å være føre var og ber altså om at barna holdes hjemme i morgen fredag, sier kommuneoverlege Grepp. Hun legger til at koronavirus vanligvis gir lette symptomer hos unge mennesker.

Vi minner om at det fortsatt er viktig at befolkningen bidrar til å redusere smitte med hyppig og grundig håndvask, og at man hoster i albukroken eller i papirlommetørkle og kaster det. Bruk gjerne også håndsprit.

Se egen side med generell informasjon om koronaviruset.