12. mai: Kun vaksiner til dose to til Asker i uke 20 og 21

Alle vaksiner Asker kommune får i løpet av de to kommende ukene skal gå til å vaksinere innbyggerne med andre dose, er beskjeden fra Folkehelseinstituttet (FHI).

- Det betyr at vi ikke kommer i gang med å vaksinere aldersgruppe 64 -55 år uten sykdomsrisiko før i juni, sier smittevernoverlege Kjell D. Sørli.

Tidligere signaler og prognoser fra FHI har antydet at Asker kommunene kunne starte å vaksinere 64-55-åringer (prioriteringsgruppe 8) i slutten av mai. Nå viser det seg at antall vaksiner som kommunen får fra FHI de to-tre neste ukene kun holder til å vaksinere de som skal ha dose nummer to. Dermed blir vaksineringen utsatt med to til tre uker i henhold til prognosene i Asker.

Takk til fastlegene

– Fremdeles holder vi på å vaksinere prioriteringsgruppe 6 og 7; 45-54 år og 18-44 år med underliggende sykdommer, sier Sørli. – Vi vaksinerer disse gruppene i samarbeid med enkelte fastlegekontor.

- Fastlegene i Asker har gjort en fantastisk jobb og vært en viktig del av vaksinasjonsprogrammet i Asker kommune. Takket være den store oppslutningen fra fastlegene om å delta i vaksineringen av sine pasienter, har vi kunnet tilby de eldste innbyggerne våre og personer med ekstra risiko for sykdom vaksine hos sin fastlege. Bidraget fra fastlegene har kommet i tillegg til tilbudet ved vaksinasjonsklinikkene.

– Dette har bidratt til trygghet for den enkelte, sier smittevernoverlegen. Overlapping mellom vaksinasjonsklinikken og fastleger kan ha medført innkalling begge steder. - Samarbeidet har også vært svært viktig for å nå ut til de innbyggerne som er i risikogruppen for alvorlig sykdom. Den informasjonen er det fastlegene som innehar så vi har vært avhengig av det gode samarbeidet for å nå disse pasientene, avslutter Sørli.

Videre vaksinering ved Vaksinasjonsklinikkene

Det er innbyggere i alderen 64 til 55 år som skal vaksineres først av dem uten underliggende sykdommer og da vil all vaksineringen overtas av Vaksinasjonsklinikkene i Lensmannslia 4 og på Tofte.

Når vaksineringen av innbyggere uten underliggende sykdommer kommer i gang, økes også tidsintervallet mellom første og andre vaksinedose til 12 uker.

Registrer deg for vaksine

Vi oppfordrer alle som er 18 år og bor eller oppholder seg i Asker, til å registrere seg om de ønsker vaksine. Vaksine og vaksinasjon er gratis.

Her kan du registrere deg selv (eller på vegne av andre) ved å logge inn med BankID.

Har du spørsmål om vaksinasjon?

Har du problemer med å registrere deg eller har du spørsmål om vaksinasjon kontakt vaksinasjonstelefonen på 66 71 59 50.