6. mars: Ny koronasmittet ved barneskole i Asker

Kommuneoverlegen har fått bekreftet at ytterligere en person i Asker har testet positivt på koronavirus. Personen er, i likhet med to tidligere smittede i Asker, ansatt ved Nærsnes barneskole.

Vedkommende er nå i karantene og følges opp i tråd med nasjonale råd og retningslinjer.

Basert på smitteoppsporingen, har kommuneoverlegen sent fredag kveld besluttet at elevene ved 6. trinn på skolen skal holde seg hjemme og unngå kontakt med andre i 14 dager.

Elevene i 5. og 7. trinn, som ble holdt hjemme fra skolen fredag 6. mars, kan gå på skolen som normalt mandag 9. mars.

Alle de det gjelder har blitt personlig varslet. Alle andre elever og foresatte ved skolen har blitt informert om situasjonen via kommunens elektroniske meldingstjeneste.

- Vi er takknemlig for at foresatte på mellomtrinnet har bidratt til kommunes smitteforebygging ved å holde barna hjemme fra skolen fredag 6. mars, sier kommunalsjef for grunnskole, Terje Larsen.

Hvis du ønsker generell informasjon om koronaviruset, ta kontakt med Helsedirektoratets publikumstelefon 815 55 015.

Kommuneoverlegen gjør oppmerksom på at legevakten først og fremst skal kontaktes ved alvorlig sykdom, og at legevakten ikke brukes til rådgivende funksjon om koronavirus. Det er viktig at legevakten har kapasitet til å snakke med dem som trenger det mest.

Det er per 6. mars fire registrerte koronasmittede i Asker.

Se egen side med generell informasjon om koronaviruset.