5. mars: To nye personer i Asker testet positivt på koronavirus

Kommuneoverlegen fikk 5. mars bekreftet at to nye personer bosatt i Asker har testet positivt på koronavirus.

Det betyr at det i Asker er til sammen tre personer som har testet positivt på koronaviruset. I tillegg er det 23 personer som er i karantene.

Personene som er smittet er i hjemmeisolering, og Asker kommune følger dem opp i tråd med råd og retningslinjer fra nasjonale helsemyndigheter. Én av personene har vært på reise i Nord-Italia. Én har hatt nærkontakt med en smittet personer. Én har vært i Østerrike.

- Kommunen er godt forberedt på å håndtere smittesituasjonen, og vi er i gang med smitteoppsporingsarbeidet, slik at vi eventuelt kan oppdage flere mulige tilfeller tidlig, teste dem og isolere dem, sier kommuneoverlege Meera Grepp.

Fortsatt viktig å vaske hendene og hoste riktig

Grepp understreker at det fortsatt er viktig at befolkningen bidrar til å redusere smitte med hyppig og grundig håndvask, og at man hoster i albukroken eller i papirlommetørkle og kaster det. Bruk gjerne også håndsprit.

Kommuneoverlegen sier de jobber med å sikre tidlig identifisering og oppfølging gjennom smitteoppsporing, når det er testet positivt for viruset.

Informasjon om koronaviruset

Kommuneoverlegen og smittevernoverlegen i Asker kommune følger med, holder seg oppdatert på myndighetenes råd og forholder seg til disse.

Fastlegene og legevaktene i Asker og Bærum er også informert og forbereder forebyggende tiltak samt oppfølging av eventuelle smittede.