18. desember: Slik kan du feire jul i Asker

De nye endringene ble vedtatt på et ekstraordinært formannskapsmøte fredag 18. desember. Nå kan du:

• Ha 10 gjester på besøk inntil to ganger i løpet av juleferien. For eksempel julaften og nyttårsaften. Hver enkelt bør ikke delta i mer enn to selskap i løpet av juleperioden, enten du er gjest eller vertskap.
  • Delta i gudstjenester eller andre tilsvarende bønnesamlinger julaften og 1. juledag. Kirker og forsamlingshus som har plass til 400 eller flere, kan ha 50 gjester. Kirker og forsamlingshus som har plass til 100, kan ha inntil 30 gjester.
  • Delta på arrangementer for vanskeligstilte i regi av organisasjoner og kommunale aktører fra og med 23. desember til og med 1. januar, maks antall gjester er 20.

Utover disse lettelsene som gjelder for juleuken, vedtok formannskapet at inntil 20 mennesker kan være samlet til minnestund etter begravelser og bisettelser.

De nye endringene gjelder fra lørdag 19. desember klokken 00:01, og vil bli lagt inn i den lokale koronaforskriften.

Flere kan samles

– Vi vet at det betyr mye for folk å være sammen med andre mennesker i julen, og jeg er glad for at smittesituasjon tilsier at vi kan legge oss på samme linje som de nasjonale reglene. Likevel må vi begrense våre nærkontakter og overholde smittevernreglene, slik at ikke smitten øker igjen etter juleferien, sier ordfører Lene Conradi.

Denne julen kommer til å bli ekstra tøff for mange, mye er avlyst. Conradi sier det derfor er riktig å åpne opp for begrensede gudstjenester eller bønnesamlinger og arrangementer for vanskeligstilte.

– Vår alternative julefeiring på Venskaben er avlyst, men er du alene lille julaften eller julaften, kan du få julebesøk på trappen av våre frivillige i Alternativ jul, sier Conradi.

Meld deg på Alternativ jul

Litt forkjølet? Test deg!

Kommuneoverlegen sier smittetallene i Asker er stabilt høye. Samtidig tester færre seg.

– Dette kan føre til at nye smittetilfeller ikke oppdages. Jeg oppfordrer alle, selv med milde symptomer, til å teste seg, sier kommuneoverlege i Asker Meera Greep.

Hun minner om at selv om du får en negativ koronatest, skal du holde deg hjemme hele karanteneperioden.

– Økt sosial omgang og mobilitet i julehøytiden, kan medføre økt smittenivå på nyåret. Størsteparten av de som får påvist koronasmitte smittes i private sammenkomster, sier kommuneoverlegen, og minner om å holde avstand til risikogrupper, særlig om du kommer fra områder med smitte, og at studenter tester seg når de kommer hjem fra områder med høy smitte.

Les mer om testing og timebestillig

Gir mer til næringslivet

De folkevalgte vedtok også i ekstraordinært formannskapsmøte å støtte opp under lokalt næringsliv, ved å bevilge ytterligere fem millioner kroner til lokal tiltakspakke.

Politikerne varslet også om lettelser når det gjelder skjenking og åpning av treningssenter til neste møte i formannskapet 12. januar.

Flere nasjonale juleråd får du her