Asker kommune søker om å få drifte akuttinnkvarteringen av flyktninger på Filtvet

Fredag 18. mars sendte Asker kommune inn en søknad for kommunal drift av akuttinnkvarteringen for flyktninger på Filtvet helsetun. Kommunen har allerede klargjort lokasjonen, og håper på hurtig igangsettelse.

Kommedirektør Lars Bjerke
Foto: Torbjørn Tandberg

- Vi har fulgt situasjonen tett de siste ukene og forberedt oss så godt vi kan for å bidra i håndteringen av flyktningkrisen. Vi må vente på svar fra UDI på søknaden før vi igangsetter det viktig arbeidet med å innkvartere flyktninger som kommer til Asker, sier kommunedirektør Lars Bjerke.

Søknaden er i tråd med det politiske vedtaket tidligere denne uken, om å tilby akuttinnkvartering med til sammen 240 plasser, og samtidig et resultat av manglende samarbeidsavtale med private aktører. Bjerke informerte tidligere denne uken at dersom ikke kommunen kommer til en driftsavtale med private drivere, ville kommunen legge inn anbud på drift i egenregi av akuttinnkvartering på Filtvet.

Klargjort flere mottak

Asker kommune har de siste to ukene innredet og klargjort både Filtvet helsetun og Sem Gjestegård for å være forberedt til mottak eller akutt overnatting for flyktninger.

- Når det gjelder Sem Gjestegård, har vi også gjort nødvendige bygningsmessige forberedelser for mottak der, men vi avventer nå bruken av disse lokalene til vi ser hvordan situasjonen vil utvikle seg og hva behovet blir, opplyser kommunedirektør.

Både Filtvet helsetun og Sem Gjestegård kan huse omtrent 120 personer. Driftsform og type mottak har ikke vært klargjort i påvente av beslutninger hos nasjonale myndigheter. Lokalene innfrir alle krav som er stilt av UDI til mottak for flyktninger. Lokalene er godkjent av kommuneoverlegen for formålet.

Les også:
Asker blir bedt om å bosette 305 flyktninger i 2022