Ønsker å etablere akuttmottak for enslige mindreårige flyktninger på Hvalstad

Hero Norge har varslet Asker kommune om at de har søkt UDI om å få etablere et akuttmottak for enslige mindreårige flyktninger på Hvalstad.

Det er UDI som avgjør om Hero Norge får starte akuttmottaket for enslige mindreårige flyktninger.

Asker kommune vil som vertskommune tilby flyktningene de tjenestene de har krav på fra kommunen blant annet helsetjenester, barnehageplasser og skoletilbud.

- Vi imøteser et tett samarbeid med Hero dersom dette mottaket blir en realitet, sier Ragnar Sand Fuglum, leder av styringsgruppen som koordinerer kommunens arbeid med flyktningsituasjonen. - Kommune er også sterkt opptatt av å involvere nærmiljøet og frivillige organisasjoner. Vi ønsker derfor å koble Hero sammen med en aktuell frivillig organisasjon som kan koordinere frivillighetens innsats overfor beboerne på mottaket så snart dette er aktuelt, sier han.

Les mer om Asker kommunes arbeid med flyktningsituasjonen