Tiltaksstrategi, SMIL og tilskudd til drenering

Tiltaksstrategi for jordbruket i Asker kommune 2020-2024

Frister for å søke SMIL-tilskudd er: 1. mars, 15. mai og 1. oktober

Tilskuddene tildeles fortløpende etter første søknadsfrist.

Dersom tildelt ramme blir oppbrukt i begynnelsen av året og ekstramidler ikke blir tildelt, blir søknadsfristen i oktober kansellert.

Landbrukskontoret gjør en prioritering av innkomne søknader i henhold til føringene i den kommunale tiltaksstrategien for Asker.

Spesielle miljøtiltak i jordbruket (SMIL)

Formålet med ordningen er å fremme natur- og kulturminneverdiene i jordbrukets kulturlandskap, og redusere forurensingen fra jordbruket utover det som kan forventes gjennom vanlig jordbruksdrift.

Kommunens tiltaksstrategi skal gi overordnede retningslinjer for prioritering av SMIL-søknader. Kommunen behandler og avgjør søknader om tilskudd.

Tilskudd kan gis til foretak som:

Dersom tiltaket skal gjennomføres på leid areal må det innhentes skriftlig tillatelse av grunneier til gjennomføring av omsøkte prosjekt eller tiltak.

Elektronisk søknad

Søknader skal sendes inn digitalt med innlogging via ID-Porten i Altinn.

Send elektronisk søknad om tilskudd til spesielle miljøtiltak i jordbruket (SMIL) her

Aktuelle linker

Tilskudd til drenering

Et godt drenert jordbruksareal er viktig for en god jordstruktur og er avgjørende for en målsetting om økt matproduksjon. Med tanke på tendensen til økte nedbørsmengder og et våtere klima, blir drenering stadig viktigere. Et godt drenert jordbruksareal reduserer faren for erosjon og vil bidra til en bedre vannkvalitet og et bedre vannmiljø.

Som følge av en god drenering, vil du få en bedre lufttilgang til jorda. Da bli metanutslippet sterkt redusert.

• Systematisk grøfting - maks 2500 kroner per dekar
  • Annen grøfting- maks 38 kroner per løpemeter (oppad til 2500 kroner per dekar)
  • Dreneringstilskuddet kan ikke gis der tiltaket er påbegynt.

Elektronisk søknad

Søknader skal sendes inn digitalt med innlogging via ID-Porten i Altinn.

Send elektronisk søknad om tilskudd til drenering av jordbruksjord her

Kriterier og vilkår

• Arealet som skal dreneres må være tidligere grøftet
  • Tilskudd kan gis til eier eller leier av areal som skal dreneres
  • Tiltaket må ikke forårsake skade på automatisk fredede kulturminner
  • Tiltaket må ha et omfang som utløser minimum 3000 kroner i tilskudd
  • Det skal benyttes søknadsskjema fra Statens landbruksforvaltning
  • Søknaden skal følges av grøfteplan, grøftekart, og miljøinformasjon som beskriver tiltak og virkninger

Tilskudd kan ikke gis der tiltaket medfører vesentlig skade for annen eiendom og naturmangfold. Tilskudd kan heller ikke gis der tiltaket er påbegynt før tilskudd er innvilget.

Aktuelle linker