Tobakkssalgsregisteret er offentlig og skal gi oversikt over:
- lovlige salgssteder og grossister av tobakksvarer og tobakkssurrogater
- hvilke salgssteder og grossister det lovlig kan omsettes tobakksvarer og tobakkssurrogater til og fra
- hvilke salgssteder og grossister det skal føres tilsyn og kontroll med
Kommunene skal føre tilsyn med salgsstedene av tobakksvarer og tobakkssurrogater i de enkelte kommunene.
Her kan du lese mer om registeret (Helsedirektoratet):
Kontroll av tobakksalg
- Asker kommune kontrollerer alle steder som selger tobakksvarer. Vi ser blant annet etter at:
- opplysningene i Tobakkssalgsregisteret stemmer med opplysninger på salgsstedet
- varene er kjøpt fra en registrert grossist
- tobakksvarer ikke selges til personer under 18 år
- salgsstedet har en internkontroll som gir de ansatte god nok kunnskap om regelverket
- det ikke reklameres for tobakksvarer
- tobakksvarer ikke selges med rabatt eller gis bort
Konsekvenser ved ulovligheter
Brudd på regelverket kan føre til:
- retting av det ulovlige forholdet
- salgsforbud i en periode
- tvangsmulkt
Her finner du tobakkskadeloven.
Tilsynsavgift
Alle salgssteder for tobakk må hvert år betale en tilsynsavgift til kommunen.
Tilsynsavgiften for faste salgssteder er for tiden (2019) 4 500 kroner i året. For midlertidige salgssteder er tilsynsavgiften 1 200 kroner i året.