Elever med markering mot plast i havet

Elever fra Jansløkka skole gikk i tog fra Asker stasjon til rådhuset med plakater og banner med slagord mot plast i havet.

Elever fra Jansløkka skole på vei opp til rådhuset med plakater.

Gjennom tverrfaglig tema, som er en del av den nye lærerplanen, skal elevene ved Jansløkka skole i seks uker ha hovedfokus på bærekraft, hvor plast i havet er et av temaene. Dette ble markert markerte ved å gå i tog fra Asker stasjon til rådhuset med plakater og banner med slagord.

- Vi bestemte oss for å fordype oss i tema "Kysten", siden vi har en langstrakt kystlinje både i Asker og i Norge. Elevene har opprettet et eget nettsted, laget slagord og flotte tegninger og bannere som fokuserer på plast i havet og hvordan dette påvirker dyrelivet langs og i kysten.

- Det har vært et både lærerikt og gøyalt prosjekt, sier lærer May Anne Goodman ved Jansløkka skole.

Møtt av kommuneledelse på rådhuset

Med varaordfører foran rådhuset

På rådhuset ble elevene møtt av varaordfører Monica Vee Bratlie, kommunedirektør Lars Bjerke og kommunalsjef for skole, Terje Larsen.

Elevene fortalte ivrig om hvordan de har jobbet og stilte mange gode spørsmål om hva Asker kommune har tenkt til å gjøre.

- Det er utrolig spennende å se det imponerende arbeidet elevene på 5. trinn ved Jansløkka skole har gjort. De er virkelig gode forbilder som sprer dette viktige budskapet videre. Vi er ordentlig stolte over hva dere får til, sa varaordfører Monica Vee Bratlie.

- Dette er bærekraft i praksis, plast langs kysten er et viktig tema som har stor påvirkning både hos oss lokalt i Asker, men også nasjonalt og internasjonalt», sa kommunedirektør Lars Bjerke.

Jansløkka-elever foran rådhuset

Et tiltak kommunen har gjort for å medvirke til mindre plast i havet, er plastfangerne som er satt ut i Askerelva.