Aktiv sommer for barn og unge

Sommerferie betyr ikke at alt stenger ned, og at alle aktivitetstilbud forsvinner. Tvert imot. Barn og unge i Asker har et vell av aktiviteter å velge mellom i sommer.

en stor gruppe ungdommer kledd i røde t-skjorter sitter samlet i en utendørs trapp. Alle strekker armene i været. Ved siden av trappen sitter to ungdommer i hver sin rullestol. Alle smiler. Flere trær i bakgrunnen.
AKTIVITETSPATRULJEN: I sommer blir det gode muligheter for å prøve nye aktiviteter, finne nye venner, og samle mange gode minner. Foto: Espen Halvorsen

– Vi samarbeider med mange ulike aktører for å sette opp sommerprogrammet vårt sånn at det skal bli aktiviteter over hele kommunen, forteller Morten Håland. Han er rådgiver i avdeling for innovasjon og læring i Asker kommune, og har ansvaret for sommerens aktivitetsprogram for barn og unge.

Variert program

I tillegg til bibliotekenes sommerprogram, blir det en rekke andre tilbud å velge mellom. Alle enten gratis, eller til en svært lav pris. Felles for dem alle, er at du finner dem ved å gå inn på nettsiden hva skjer i Asker, og huke av for sommeraktiviteter.

– Det blir alt fra svømmeopplæring i svømmehallene i Røyken og på Risenga, til kulturaktiviteter i samarbeid med kulturskolen, forteller Håland.

– Man vil også finne mange friluftsaktiviteter både ved sjøen og ellers, i regi av både NaKuHel, DNT og KFUM/KFUK. Blant annet blir Elnestangen i Vollen mye brukt i sommer, med alt fra basecamp for ungdom, til åpne dager der hele familien kan prøve seg på alt fra SUP-brett til frisbee-golf. Aktivitetene vil spre seg over hele sommeren, med hovedtyngde på de to første og de to siste ukene av sommerferien.

Vi har tatt en prat med noen av dem som skal bidra til en aktiv og minnerik sommer i år.

Aktivitetspatruljen

Asker idrettsråd gjentar suksessen fra tidligere år med å ta meg seg aktiviteter og utstyr ut til der folk bor, i løpet av fem deilige sommeruker.

– Vi har med oss en henger full av utstyr og kan tilby alt fra skateboard, SUP, beachvolleyball, frisbee, lacrosse og badminton, forteller Heidi Merete Johansen fra Asker idrettsråd. Teamet fra Aktiv YNG – idrettspatruljen fra Asker idrettsråd vil besøke Tofte, Slemmestad, Sætre, Borgen, Hernestangen, Holmenskjæret og mange flere steder. Johansen er klar på at det er ungdommen som holder i arrangementet.

– Det er aktivitetsledere fra Aktiv YNG som står for organisering og gjennomføring. På denne måten kan vi både tilby aktiviteter til barn, og sommerjobb til ungdom. Det er ingen nedre aldersgrense for å delta, men Johansen ber om at barna er store nok til å være med på egen hånd, eller kommer med foreldre.

– Erfaringsmessig blir dette fine dager med høyt energinivå, og en god mulighet til å prøve nye ting, smiler Johansen.

Kreativt verksted, Omattatt

Ombruksverkstedet Omattatt tilbyr kreativ sommeraktivitet for barn fra 4. – 7. trinn, og også de har ansatt ungdom som aktivitetsledere.

– Vi tilbyr ukesopplegg, der barna i løpet av uken lærer om bærekraft og ombruk, og litt om hva som skjer med ting vi kaster i Asker kommune, sier Aud Ingeborg Børseth, som er kreativ koordinator på Omattatt. Barna får være kreative og skape ting av ombruksmateriell ved hjelp av maling, klipping og liming, snekring, søm og andre teknikker, i tillegg til uteaktivitet og moro. Børseth forteller at barna ofte blir overrasket over hvor mye fint materiale de har tilgjengelig, alt hentet fra gjenvinningsstasjonene i Asker. Denne aktiviteten finner sted på innbyggertorgene i Slemmestad og Heggedal.

Ungdomsklubbene

Nicolas Salvesen fra Ungkultur Asker, kan melde om at ungdomsklubbene vil holde åpent i ukene 25, 26, 31 og 32.

– Vi vil holde forskjellige kurs og workshops med påmelding på de fleste ungdomsklubber. Det blir tilbud som Dungeons & dragons, Redesign, Cos-play verksted og musikkcamp med mer, forteller han. Åpningstider og dager, samt link til påmelding, vil som alle andre aktiviteter denne sommeren finnes på nettsiden hva skjer i Asker.

Tekst: Aina Skoland