Alt er laget med kjærlighet

Galleri Unika i Asker sentrum er fylt med både trendy og klassiske strikkeplagg, vakre kopper, lys og velduftende såper – for å nevne en liten brøkdel. Alt er kortreist og laget med kjærlighet, og produksjonen har fokus på samarbeid, gjenbruk og miljø.

Ansatte ved Galleri Unika
Ved arbeidssentrene er det ulike verksteder; fra snekker og ved til strikk, keramikk, søm, vev, grafisk design, lys, såpe, filting, service, samt et gjenbrukslager. Her på Galleri Unika er arbeidsleder Marita Frostjord, arbeidstaker Linda Trondalen, arbeidsleder Eva Johnsen og arbeidstaker Marthe Garthus Buer i fullt arbeid. Foto: Torbjørn Tandberg

Midt i Asker sentrum ligger en liten perle av en butikk, nemlig Galleri Unika. Kanskje har du allerede vært innom, eller sett en nydelig ullgenser, eller en søt barnekjole i vinduet? Alt som selges her er laget på et av de fire arbeidssentrene i Asker kommune, eller i verkstedet på Galleri Unika.

– Det er i dag ansatt 26 fagarbeidere og 65-70 arbeidstakere ved arbeidssentrene, sier Karine Wergeland, som er avdelingsleder for tjenester til personer med funksjonsnedsettelser.

Ingen grenser

– Alt vi selger i Galleri Unika er laget med kjærlighet. Variasjonen i det vi produserer og tilbyr er stor. Så lenge arbeidstakerne får det til – og kundene vil ha det, er det egentlig ingen grenser for hva vi kan lage, sier Eva Johnsen, som sammen med flere, drifter Galleri Unika og verkstedet, som er i det samme lokalet.

Johnsen kjenner på stolthet når arbeidstakerne kommer innom for å levere varene, plassere dem og prise produktene.

– Det ligger mange tanker, hardt arbeid, samarbeid, konsentrasjon og mye tid bak alt vi tilbyr i denne butikken. Vi legger vekt på både design og kvalitet, sier Eva entusiastisk.

Interiør- og klesbutikken Bea i Holmsbu

Anne Beate Vonheim, som eier og driver interiør- og klesbutikken Bea i Holmsbu, selger også noen av produktene. Strikkejakkene, både de lette i alpakkaull og de mer klassiske ulljakkene, er etterspurt blant kundene hennes.

– Vi selger mye av disse jakkene. De er så vakre og så fint strikket – og kundene er fulle av beundring når de skjønner hvem som har laget dem og innser hva som ligger bak av arbeid og kjærlighet, sier Vonheim og legger til at hun håper på en større leveranse før julesalget i Holmsbu setter i gang.

Trygghet og mestring

– Vi har fokus på den enkelte arbeidstaker sine ressurser og behov for tilrettelegging. Vi streber etter å gi et målrettet, forutsigbart og realistisk tilbud. Arbeidstakerne har innflytelse på egen hverdag, og målet er at alle opplever trygghet og mestring og har en sosial arena å gå til. Med så mange ulike verksteder blir arbeidet variert og meningsfylt og er med på å øke arbeidstilbudet til mennesker med funksjonsnedsettelser, sier Aina Bakstad, avdelingsleder for tjenester til personer med funksjonsnedsettelser.

Selvfølelse og identitet

– Målet med arbeidet er at det skal skape selvfølelse, identitet og eierforhold hos arbeidstakerne, sier Trine Lund. Hun er rådgiver for tjenester til personer med funksjonsnedsettelser og legger vekt på at de aldri bruker ordet tilbud, men jobb, for sine arbeidstakere. For det er verdifullt for alle å ha en jobb å kunne gå til – og ikke minst å vite at man har en flott arbeidsplass å gå til. Dessuten er det fint, for alle, å gjøre noe samfunnsnyttig.

– Dette er en jobb på linje med andre jobber, og arbeidstakerne er opptatt av at dette skal være ordentlig, sier Lund med et smil. Hun legger til at det er en stolt profesjon, der både arbeidstakerne og arbeidslederne kjenner på glede og stolthet over det de skaper i fellesskap.