Kulturprisen til bokhandleren på Tofte

Hos bokhandleren på Tofte får du mer enn bøker. Ronnie Mag Larsen serverer deg gjerne en «Mordet på orientespresso», en «skjønnlatteratur» eller en «Charlie og sjokoladedrikken», om du vil.

Bokhandleren på Tofte
Foto: Elin Eike Worren

I mars 2017 befant Ronnie Mag Larsen seg i den gigantiske bokhandelen Barnes & Noble i New York. Han nøt atmosfæren. Lukten av bøker og nykvernet kaffe. De grønnmalte veggene kledd med malerier av store, avdøde forfattere. Følelsen av inspirasjon. Ronnie var på tur med filmlinjen ved en folkehøgskole der han var lærer. I over ti år hadde han tatt med seg elevene til New York, så dette var ikke første gang han var innom Barnes & Noble. Men denne gangen satte han ord på det til en annen lærer.

– Tenk å drive et sånt sted, sa Ronnie.

Vel hjemme i Norge igjen fikk folkehøgskolelæreren beskjed om at det var for få søkere til neste års filmlinje.

– Rektor sa at det ikke ble noen filmlinje det året, men at skolen likevel ønsket å beholde meg i en hundre prosent stilling. Litt forbanna fordi de hadde lagt ned linjen min uten å diskutere det med meg først, kjørte jeg av gårde til Tofte. Jeg måtte innom Wenches bokhandel for å kjøpe noen billetter til en forstilling barna mine var med i, forteller Ronnie.

Meant to be

Trebarnsfaren, som er bosatt på Filtvet, registrerte at Wenche hadde opphørssalg.

– Hæ? Skal du legge ned? spurte han.

Wenche, som har solgt bøker på Tofte i over 40 år, svarte at hun så seg nødt til det. Hun var moden for pensjonisttilværelsen. Da Ronnie var på vei ut døren, spurte Wenche: «Du vil ikke overta du, da?» I dét sekundet visste han at det var det han skulle. Det var meant to be.

Ronnie startet med å male veggene grønne. Deretter hang han opp bilder av over 50 avdøde forfattere. I tillegg til bøker ville han selge LP-plater. Dessuten fikk han bygget en konsertscene. Ronnie arrangerte bokbad og konserter med gratis inngang det første året. I dag har han etablert et trofast publikum – og når han booker artister som trekker et større publikum enn det butikken rommer, flyttes de til samfunnshuset.

Et sted man reiser til

– Jeg har et stort nettverk innenfor musikk og litteratur – og det er stas når ukjente musikere og forfattere overrumpler publikum.

I dag driver Ronnie «Bokhandleren på Tofte» 100 prosent med to ansatte – da kulturprisvinneren også jobber 100 prosent ved Follo folkehøgskole.
I juryens begrunnelse står det blant annet: «Årets vinner av kulturprisen har klart å få Tofte til å bli en plass man reiser til.»

– Hva betyr det for deg å få prisen?

– Å bli nominert betød mye, og å få den … Det er stort, sier Ronnie tydelig rørt.

Han er den første som får nye Asker kommunes kulturpris. I Hurum kommune var det 9 000 innbyggere, mens det i nye Asker er 95 000.

– At jeg, blant alle aktuelle kandidater, fikk prisen, det betyr mye for meg, sier Ronnie med et smil.

Frivillighetspris for fokus på det friske

Are Lerstein fant motivasjonen for et bedre liv i naturen, og i mai 2017 startet han foreningen Medvandrerne, som hjelper rusavhengige tilbake til livet.

– Å bli tildelt denne prisen betyr ufattelig mye for meg. Spesielt siden den kommer fra hjemkommunen min – bygda jeg vokste opp i – og som har vært en viktig del av livet mitt på godt og vondt. Jeg har gått fra å være en belastning i kommunen og for mine nærmeste, til å bli en ressurs. Det gjør at denne anerkjennelsen har en større betydning enn det mange aner. Denne prisen setter lys på hva jeg gjør og er, og det er jeg takknemlig for, sier Lerstein.

Gjennom motivasjonsturer, frivillig arbeid, erfaringsformidling og andre sosiale aktiviteter skapes mestringsfølelse og sunne relasjoner. Lerstein og Medvandrerne har fokus på det friske og på at hver og en har mulighet til å bidra. Meningen ligger i å tilhøre noe større enn oss selv.

Tilgjengelighetspris til Hvalstad aktivitetspark

Hvalstad aktivitetspark er en møteplass for idrett, aktivitet og lek. I et samarbeidsprosjekt mellom Hvalstad idrettslag, Hvalstad vel og engasjerte foreldre er det etablert en aktivitetspark i tilknytning til Hvalstad skole, som Asker-magasinet tidligere har skrevet om.

– For Hvalstad aktivitetspark betyr tilgjengelighetsprisen fra Asker kommune veldig mye. Det er fantastisk å bli anerkjent for et av de bærende prinsippene for utviklingen av aktivitetsparken, nemlig tilgjengelighet. Vi ønsket å utvikle en arena som økte aktiviteten for alle, sier styreleder Tom Lehrmann.

Torvbråten skole lever opp til FNs bærekraftsmål

Asker kommunes byggeskikkpris 2020 gikk til Torvbråten skole i Slemmestad. Barneskolen stod ferdig høsten 2020 og åpnet dørene for elevene i januar i år. Skolen lever opp til Asker kommunes verdier og FNs bærekraftige mål, både når vi ser på byggeprosessen – og etter at skolen er tatt i bruk. Bygget er svanemerket og gir 60 prosent reduksjon i CO2-utslipp sammenlignet med andre referansebygg.