Rock som terapi for veteraner

Roy Hovdan (62) er FN-veteran. Nå hjelper han andre veteraner – med gitaren i hånd.

Roy Hovdan smiler og holder opp en gitar med kamuflasjefarger
VETERAN: – Vi er en ressurs. Bruk oss! oppfordrer Roy Hovdan – her med egenbygd rytmegitar i kamuflasjefarger. Foto: Tore Shetelig

Kort fortalt

Ikke alle veteransoldater har hatt det like greit her i livet – etter at deres tjeneste i internasjonale operasjoner var over. Noen var i trefninger. Andre har opplevd å miste en kamerat. Posttraumatisk stress, rusmisbruk og selvmord forekommer, selv om det går greit med flertallet av Askers 1060 FN-veteraner.

Kommunen har utarbeidet en veteranplan

– Asker kommune har vedtatt en egen veteranplan, og den hilser jeg veldig velkommen. Det står 20 000 mennesker bak de 1 060 veteranene vi har i Asker. Pårørende og slektninger blir også berørt av det tøffe en del FN-soldater sliter med – når de møter hverdagen i Norge. Derfor er det viktig med ivaretakelse, anerkjennelse og oppfølging, sier Roy Hovdan.

Slemmestad-mannen mener at veteranplanen vil øke bevisstheten til de ansatte i kommunen.

– Når noen veteraner sliter, er det kommunens ansvar å få dem behandlet – på riktig og profesjonell måte.

– Vi stiller opp

Roy Hovdan er også opptatt av en annen side av historien om hjemvendte soldater.

– Kommunen må se på veteranene som noe annet enn en utgiftspost. Vi er en ressurs. Vi kan gjøre nytte for oss i masse forskjellig frivillig innsats. Som fra ettersøk av savnede personer – til å bidra med datakompetanse eller lage mat. Ring kommunens veterankontakt Liv-Maria Delgado – på 918 38 813, så stiller vi opp, sier Roy Hovdan.

Roy tjenestegjorde i Libanon i 1982. Han var i Ebel es Saqi. Kun fem dager etter ankomst invaderte Israel landet.

– Vi ble heftig beskutt med bombekastere og artilleri, og satt to døgn i strekk under skranglete dekning. Rundt 400 artillerinedslag var slitsomt i lengden.

– Hvordan var det å oppleve noe så nerveslitende på nært hold?

– Når du går med skuldrene oppunder øra i flere uker, gjør det noe med deg.

Startet rockeband i Libanon

Roy gikk det bra med. Han traff til og med kvinnen i sitt liv, Annika, på Kypros da han var på permisjon. Den svenske jenta var der på ferie.

– Hvordan kommer rocken inn, som terapi for veteraner?

– Vi startet rockeband i Libanon. Vi hadde ikke nok instrumenter, så jeg tok vokalen. 36 år etter gjenforente vi bandet. Det ble så populært at vi spiller mye for FN-veteraner landet rundt. Musikk skaper glede. Det ligger mye god terapi i den. Vi kaller oss for Veterans Rock.

Enda mer aktuell

Ordfører Lene Conradi sier det hersket en helt spesiell stemning i kommunestyresalen 8. mars da veteranplanen ble behandlet.

– 12 dager tidligere hadde Russland invadert Ukraina. Vi ble sjokkert over brutaliteten. Med krig i Europa som bakteppe, ble det en følelsesladet opplevelse for alle.

Ordføreren understreker Asker kommunes store ansvar – for å anerkjenne alle veteraners innsats.

– Flertallet kommer tilbake i fin form, men det er også vanlig at skader oppstår. Både der og da, og etter lengre tid hjemme. Alle som har behov for oppfølgning etter endt tjeneste, skal få tilgang til nødvendig hjelp. Jeg håper at den nyopprettede veterankontakten gjør at terskelen for å be om hjelp blir lavere, sier Lene Conradi.

Tekst: Tore Shetelig