Ylva (12): - Vi lærer mye mer når vi er ute i naturen

Uteskole – én fast dag i uka, året rundt. Slik er livet på Blakstad skole. – Det er kjempegøy. Vi lærer mye mer når vi er ute i naturen, sier Ylva Omli Jakobsen (12).

En dame står i midten mellom to jenter. Holder rundt begge to. Alle tre ser i kamera og smiler. I bakgrunnen ser man strand, sjø, båthavn og blå himmel.
STORTRIVES: Ylva Omli Jakobsen (til v.) og Isabella Margreth Torgersen sammen med lærer Cecilie Fevik – på tur til Blakstadbukta. Foto: Tore Shetelig

All undervisning skjer utendørs – hele dagen. Blakstad er eneste skole i Asker som praktiserer uteskole i en så gjennomført form. En hel dag var det bare lov å snakke engelsk. Andre ganger tas pinner og tau i bruk - når volum skal læres inn i matematikk.

– I matte lærte vi om trekanter og areal – ved å måle opp og tegne på stein og i sanden, forteller Ylva.

Godt humør og samhold er viktige stikkord.

– Vi får være med på masse aktiviteter, og det er også kjempebra å se at humøret alltid er så godt hos alle. Alle respekterer hverandre og miljøet er topp på uteskolen, sier Isabella Margreth Torgersen (12).

Beste dagen i uka

Kira Sofie Gillebo (12) sier det er bra å slippe å sitte inne hele tiden.

– Uteskolen er beste dagen i uka. Jeg får nyte dette så lenge det varer. Neste skoleår er jeg jo på ungdomsskolen.

Hun er fadder for Tiril Kolderup-Steen (8).

– Uteskolen er aller gøyest når vi er med fadderne våre. De er så hyggelige mot oss, smiler Tiril.

Bygger relasjoner

Skolen satser også mye på relasjonsbygging, på tvers av klassetrinnene. Det handler om å vise omsorg og ta ansvar for de yngre.

Bastian Solheim Bjerke (8) har Philip Johansen Nordlie (12) som fadder.

– Hva synes du er det beste med uteskolen, Bastian?

– De dagene jeg får være med Philip. Og så er det veldig moro å leke gjemsel og boksen går.

Må tåle å bli våt

Lærerne som er i ansettelsesintervju på Blakstad skole blir spurt spesielt om hvilket forhold de har til undervisning i det fri.

– Svarer de riktig, får de jobb. Det nytter ikke å komme i hvit kjole på jobb her. Her må du tåle å bli våt og frossen. Så det er på med arbeidsantrekk som passer utendørs – i all slags vær. Regn, kulde og blåst. Det er ingen unnskyldning for å bli inne, forteller adjunkt Cecilie Fevik til Askermagasinet.

- Hvor fritt står dere i opplegget?

– Bare fantasien begrenser hvordan vi skal legge opp pedagogikken. Ellers er det viktig å huske på at alle elever ikke skal være like gode i alt, men alle skal kjenne at de har en egenverdi, og bli sett. Vi legger stor vekt på vise empati, slik at alle skal bli trygge på seg selv.

Jenny Kirkerud har ansvaret for de yngste elevene.

– Noen barn lærer bedre ute – ved at de får brukt kroppen. Vi har jo så heldige at vi har alt av natur i nærheten: Skog, ferskvann, sjø og fjelltopp – i form av Vardåsen.

Sprer humør

Ressurslærer Rawa Mohammadi sier at elever som er flinke til å gå på tur og være sosiale, betyr mye i uteskolen.

– De gjør at gruppene fungerer bedre, og humør spres lett og naturlig. Jeg har sett flere eksempler på at disse elevene presterer bedre inne – etter å ha fått brukt sine sosiale ferdigheter på utedagene, sier han.

 

Tekst: Tore Shetelig