- Bli med på utformingen av morgendagens Asker

Nå utformes Askers utseende for 12 år framover. Vil du være med, så heng på. Send inn ditt forslag innen 4. juni.

Mann med hund sitter på et utsiktspunkt, trær, sjø og bebyggelse i bakgrunnen
BER OM INNSPILL: – Vi trenger innspill og meninger – det er viktig. Alle har muligheten til å mene noe om innholdet. Vi kommer til å lese samtlige innspill med stor interesse, og ta med det beste, sier Håvard Vestgren (H), – her langs kysten mellom Slemmestad og Nærsnesbukta. Foto: Torbjørn Tandberg.

– Vi vil veldig gjerne at innbyggerne blir med på å bygge nye Asker, ved å sende inn egne innspill til kommunens arealplan, sier kommuneplansjef Tor Arne Midtbø. Han har gitt stafettpinnen videre til politikerne, som skal ta seg av siste del av utformingen av innholdet i planen.

– Balansen mellom vekst og vern står sentralt. Vi har som mål å vokse en prosent i folketall pr. år. Vi ligger an til å bikke 100 000 innbyggere i 2025, sier han.

Asker har 9 tettsteder og 26 nærsentre

– Det er viktig å skape trivelige steder. Den særegne historien til hvert enkelt sted må tas godt vare på.  Asker er en bygd og ikke en by. Vi ønsker å utvikle flersenterstrukturen, slik at folk får god tilhørighet og blir enda stoltere av stedet hvor de bor, sier Tor Arne Midtbø.

Det er kommuneplanens arealdel som nå er til høring. Planen gir juridisk bindende føringer for hvordan utviklingen blir i Asker i 12 år framover.

Viktig for lokaldemokratiet

Håvard Vestgren (H) er leder i utvalg for plan og byggesak. Han betegner tilrettelegging av nye, lokale arbeidsplasser som ett av de viktigste temaene i planen.

– Vi vil bidra til å skape et bedre liv, slik at folk slipper å bruke to timer om dagen for å reise på jobb. Ellers er det viktig å tenke helhetlig. Det spennende ved dette arbeidet er muligheten til å tenke helhetlig – for hele halvøya.

Det er viktig for lokaldemokratiet, og for å sikre en god plan, at Askers innbyggere involverer seg i arbeidet med kommuneplanen. På Asker kommunes nettsider er det mulig å komme med innspill til arealdelen. Du kan også lese alle dokumentene og lese mer om kommuneplanens arealdel der.

Tekst: Tore Shetelig