De unges kommunestyre er i gang

Som medborgerskapskommune skal Asker legge til rette for at alle stemmer blir hørt. Etter covid-forsinkelser, er endelig De unges kommunestyre på plass i nye Asker.

bilde tatt bakfra i kommunestyresalen. Flere ungdommer sitter spredt rundt i rommet, på plassene i salen. Ordfører står på talerstolen.
KOMMUNESTYRESALEN: Møtene i De unges kommunestyre i Asker blir høytidelig avholdt i kommunestyresalen. Foto: Svein-Ivar Fors

– De unges kommunestyre gir ungdommen en kanal for å bli hørt og sett, samtidig som det gir politikerne gode innspill til mange saker. Dette sier Hanne Marie Sønstegaard som er prosjektleder for medborgerskap ved Senter for Innovasjon og Læring (Seil) i Asker kommune.

– Alle de tre tidligere kommunene hadde en variant av ordningen, og vi har lenge ønsket å få det opp og stå i den nye kommunen. 22.april i år var endelig elevrådsleder og nestleder fra alle ungdomsskolene representert i kommunestyresalen i Asker rådhus. Møteleder var som seg hør og bør ordfører, Lene Conradi. I tillegg deltok ungdomsrådet, som består av representanter mellom 15 og 18 år, aktivt i organisering og gruppeledelse.

En av deltakerne på møtet var Andreas Hølås Henriksen, som er elevrådsrepresentant for niende trinn på Vollen ungdomsskole.

– Jeg er opptatt av politikk og er ganske engasjert, så da dette med De unges kommunestyre kom opp meldte jeg meg, sier 14-åringen.

– Jeg liker å fremme både mine egne og andres meninger, forteller Andreas som også hadde snakket med barneskolene i sitt distrikt før møtet. De sakene Asker-ungdommene løftet fram som de viktigste på kommunestyremøtet, var gratis bind og tamponger på skolene, flere møtesteder på fritiden, flere gratis fritidstilbud sånn at de er tilgjengelig for alle, og bedre transporttilbud for hele kommunen.

– Det var ganske høytidelig og fint å være i kommunestyresalen. Jeg var litt nervøs, men det ga absolutt mersmak, så jeg kommer nok til å fortsette å engasjere meg i fremtiden, avslutter Hølås Henriksen.

Tekst: Aina Skoland