Du får langt mer enn bare vann

Mange av oss tar det for gitt at vi kan hente oss et glass vann fra springen, dusje, vaske tøy eller trekke opp etter toalettbesøket. Vann og avløp koster. Det gjør også maskineriet og folka som holder det i gang 365 dager i året.

Barn som holder vannglass

– I disse dager lanserer vi en film som beskriver hvordan vannet kommer inn til huset ditt, vannbehandlingsprosessen, og hvilke funksjoner som er på jobb hver dag hele året for å sikre forsvarlig drift og godt vedlikehold. På en enkel måte ønsker vi å forklare hvordan hele denne næringskjeden inngår i beløpet du betaler for håndteringen av vann og avløp, sier Hilde Michelet, leder for avdelingen Vann og vannmiljø i Asker kommune.

Fire ganger i året får du faktura for vann- og avløpstjenester. Fakturaen har forfall i mars, juni, september og desember. Har du spørsmål til innhold i fakturaen, kan du finne gode svar på våre nettsider, under «Oftest stilte spørsmål om kommunale gebyrer». Her finner du også den nye filmen.

Visste du at..

• en norsk husstand betalte i gjennomsnitt 9 850 kroner i vann- og avløpsgebyr i 2018? Det betyr at du for 27 kroner i døgnet kan tappe rent vann hjemme hos deg selv og samtidig bli kvitt avløpsvannet. Til sammenligning brukte samme husstand i gjennomsnitt 18 240 kroner på strøm. Det er nesten dobbelt så mye som du betaler for både vann og avløp.
  • drikkevann fra springen koster ca. to øre per liter? Til sammenligning koster vann på flaske 1 000 ganger mer per liter.
  • alle landets kommuner er lovpålagt å levere vann- og avløpstjenester etter selvkostprinsippet? Det betyr at du skal betale det drift og vedlikehold av disse tjenestene koster. Kommunene kan med andre ord ikke tjene penger på sine vann- og avløpstjenester.
  • de kommunale gebyrene justeres årlig og vedtas i kommunestyret?

Kilde: SSB og Norsk Vann