Et brannvesen for alle og for fremtiden

Med et enormt spenn i arbeidsoppgaver og et samfunn i stadig endring, må brannvesenet jobbe kunnskapsbasert og godt metodisk, sier den relativt nye brann- og redningssjefen Anders Løberg.

Nærbilde av brannsjef Anders Løberg foran en brannbil. Han smiler
BRANN- OG REDNINGSSJEF: Anders Løberg startet i jobben som leder for Asker og Bærum brann og redning i februar i år.

Sårbare grupper

– Andelen sårbare og risikoutsatte grupper øker i årene som kommer, både fordi vi blir flere eldre, men også samfunnsutviklingen generelt bidrar til dette. Derfor må det viktige arbeidet fortsatt prioriteres. I tillegg til brannvesenets eget arbeid, har vi et godt samarbeid med helsetjenestene i kommunen som vi skal fortsette med, forklarer Løberg.

I tillegg oppfordrer brannvesenet oss til å ta vare på de rundt oss.

– Er du bekymret for noen du kjenner, eller en nabo du kanskje ikke kjenner, så tilby deg å hjelpe. Det er også mulig å melde inn tips til oss i brannvesenet om du er bekymret for brannsikkerheten, på www.branntips.no, påpeker Løberg.

Ny brannstasjon og omorganisering

Brann- og redningssjefen understreker at det koster å ivareta viktige og kritiske samfunnsfunksjoner. – For å kunne yte best mulige tjenester for innbyggerne i våre kommuner, må vi også ha forutsetningene på vår side. Det må investeres i brannvesenet for fremtiden, og for de utfordringene vi vil møte mer av.

Det er planlagt flere nye brannstasjoner i årene som kommer. Brannvesenet skal også gjennomgå en omorganisering for bedre å kunne møte nye krav og utfordringer i fremtiden.

– Jeg gleder meg til tiden fremover, med både nye brannstasjoner og endringer som kommer, avslutter Løberg.

Unngå skogbrann

Husk bålforbud fra 15. april til 15. september

I denne perioden er det ikke tillatt å tenne bål, engangsgriller, bålpanner eller liknende i eller i nærheten av skog og annen utmark. Forbudet gjelder også kystområder. Primus og kokeapparater er det lov å bruke.

Grilling er lov, men ikke overalt

Du kan fortsatt grille på steder som ikke defineres som utmark, for eksempel i egen hage, i parker eller på etablerte grill- og bålplasser. Før du fyrer opp grillen bør du sjekke om det er regler for området som sier noe om hva som er tillat. Vær også oppmerksom på at hvis skogbrannvarselet viser høyt farenivå, frarådes all aktivitet som kan medføre brann. Pass på at engangsgrillen er helt slokket før den kastes.

Slik kommer du i kontakt med brannvesenet

• Generelle henvendelser kan sendes til post@abbr.no.
  • Har du spørsmål om brannsikkerhet? Send oss en e-post: forebyggende@abbr.no. Du kan også sende oss en melding på Facebook.
  • Er du bekymret for brannsikkerheten hos noen du kjenner? Meld fra til brannvesenet her.
  • Ved ulykker og brann, kontakter du alltid brannvesenet på nødnummer 110.
  • Les flere tips fra Asker og Bærum brann og redning